26th September 2011, 21:44
|
Registered User
|
|
|
|
Het zal allemaal wel waar zijn wat verkeersexperts beweren, maar waar ik mij steeds aan erger is het feit dat veel automobilisten noch rekening houden met snelheidslimieten, noch rekening houden met weersomstandigheden. Wanneer je dat combineert met te dicht op elkaar rijden, dan moet het niemand verwonderen dat er zoveel ongevallen gebeuren op snelwegen.
Mijn ervaring is dat hoffelijkheid in het verkeer hier bij ons in België niet bepaald primeert. Wanneer je in Duitsland bijvoorbeeld de autosnelweg wil oprijden, dan zullen in 99% van de gevallen de Duitse bestuurders het linker rijvak gebruiken, zodat je je leven niet moet wagen omdat bepaalde mensen niet willen wijken (zoals hier maar al te vaak het geval is).
Wanneer je uit de bocht vliegt op een afrit, dan is dat waarschijnlijk omdat je je snelheid niet hebt aangepast. Je moet geen zware studies gedaan hebben om dat te weten en eigenlijk moet je daar geen verkeersbord voor gezien hebben. Het is de logica zelf.
Waarom houden de meeste mensen zich maar aan de regels als de pakkans groot is? Omdat ze dan geraakt worden in hun geldbeugel. Volgens mij dringt een mentaliteitsverandering zich meer dan ooit op. Het moet je maar overkomen dat, uit puur egoïsme, iemand slachtoffer wordt van jouw rijstijl. Plankgas geven heeft niets te maken met het zogezegde "sportief rijden" (wie heeft ooit deze term uitgevonden?), noch met "goed kunnen rijden". Een gaspedaal dieper indrukken kan het kleinste kind. Verantwoord rijden? Blijkbaar niet zo simpel.
|