Citaat:
maar dat betekent nog niet dat we de clown moeten gaan uithangen in de klas
|
Volgens mij is er niets mis met af en toe de clown uithangen. Zolang je de leerlingen ook maar tot de orde kan roepen wanneer nodig. Humor is enorm belangrijk in het leven en moet ook op school een plaats krijgen.
Ik laat mijn leerlingen in het begin van het schooljaar altijd een 'kennismakingsformuliertje' invullen bij Nederlands, waarbij ik o.a. peil naar hun favoriete boeken, naar hun favoriete en minst favoriete onderdelen van het vak enz. Maar ook naar hun favoriete vakken.
Toen ik die briefjes van 5 restaurant-keuken doornam was ik lichtjes verbaasd. Het vak Duits stond op de helft van die briefjes in de top 3, vaak boven hun praktijkvakken. Toen ik wat rondvraag deed bij enkele collega's hoorde ik dat de collega die in die klassen Duits geeft humor en discipline perfect weet te combineren...
Ik heb die klas ondertussen wel niet meer gezien, maar zodra ik ze terug heb, vraag ik hen zeker naar de reden van de hoge 'score' voor Duits.
Ik moet wel bekennen dat ik in mijn eerste twee jaar van de leerlingen wel te horen kreeg dat ik wat strenger moest zijn (ik liet hen mij op het einde van het jaar ook altijd beoordelen). Dat was wel een eye-opener, jongeren hebben duidelijk discipline nodig. Maar humor en medeleven ook. De kunst is de gulden middenweg te vinden.
Ik ben het trouwens wel volledig eens met je mening over onze Pascal... Die man heeft duidelijk nog nooit voor de klas gestaan.