Enkele post bekijken
Oud 10th September 2011, 00:57
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Is Nederlands niet schoon genoeg of wat?

Is Nederlands niet schoon genoeg of wat?

Ik begrijp al het gezever over vakken in een andere taal geven toch niet zo goed, hoor. Ik zie er eigenlijk ook absoluut geen voordelen in. Integendeel: zoals werd aangehaald ga je leerlingen met taalproblemen nog meer afrekenen op datgene wat ze niet kunnen. Terwijl je een vak aardrijkskunde toch net krijgt voor de aardrijkskundige component, of niet soms? Misschien moeten we het vak Nederlands dan ook maar ineens in een andere taal geven?

De hele discussie over Frans of Engels (of Duits) kan je trouwens nog uitbreiden. Op unif-niveau worden al behoorlijk wat vakken in een vreemde taal gegeven, maar wat blijkt: bijna uitsluitend in het Engels... Als je Frans en Engels gelijkwaardig vindt als politici, dan moet je het hoger onderwijs ook maar eens aanpakken op hun 'Engelse voorkeursbehandeling'. Uiteindelijk lokken deze Engelstalige opleidingen alleen maar buitenlandse studenten die in hun eigen land te veel studiegeld moeten betalen. (No offence ten opzichte van hen, hoor, ze hebben groot gelijk dat ervan profiteren als het kan!) De discussie over 'moet dat nu echt in het Engels?' zal ik waarschijnlijk nog vaak gaan voeren. Want: nee, ik zie het nut niet in van inhoudelijke studievakken in het Engels te geven. Ik vind het trouwens bijzonder erg dat ik door de Engelse vakken in de master, mij nu verplicht voel om als taalvak in de bachelor Engels te nemen, want ik koos liever een andere taal! (Maar anders kan ik in mijn Master niet volgen. Is dat dan fair? Moet iemand die afstudeert inhoudelijk goed zijn in zijn richting of moet iemand Engels kunnen?)