9th September 2011, 13:03
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
|
|
Citaat:
Er is nog een ander aspect in de talennota waarvoor Vanneste beducht voor is. ‘Het is goed dat er ingezet wordt op immersie-onderwijs', zegt hij, doelend op het plan om algemene vakken zoals biologie of aardrijkskunde in een andere taal te laten geven. ‘De vraag is of de leerkrachten voldoende kennis van die andere taal hebben.'
Het is een bezorgdheid die door Mieke Van Hecke, de topvrouw van het katholieke onderwijs, wordt gedeeld. Zij wil dat de lerarenopleidingen zo worden hervormd dat alle toekomstige leerkrachten voldoende basiskennis Engels en Frans hebben.
|
Wanneer vakken als bv. aardrijskunde binnenkort in het Frans zouden moeten gegeven worden, dan denk ik dat men deze vakken in de lerarenopleiding moet combineren op een zodanige manier dat de student de vaktaal in het Frans leert. Als we de uitspraak van Mieke Van Hecke in het voorbeeld toepassen, dan begrijp ik hieruit dat zij het voldoende vindt dat een leerkracht die aardrijkskunde in het Frans zou geven, slechts over "voldoende basiskennis" zou beschikken. Ik persoonlijk denk dat basiskennis niet volstaat. Zoals bij alle recente plannen voor vernieuwingen in het onderwijs, heb ik bij dit voorstel mijn twijfels. Stel dat je bovenstaand plan zou kunnen realiseren, dan komt er voor de leerlingen die problemen hebben met taalvakken een moeilijkheidsgraad bij. Ze krijgen immers andere vakken in een vreemde taal.
Vernieuwen is goed als vernieuwing zich opdringt, maar veranderen betekent daarom niet altijd verbeteren.
|