Enkele post bekijken
  #1  
Oud 9th September 2011, 12:30
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Hogescholen merken opnieuw groei bij opleidingen voor knelpuntberoep

Hogescholen merken opnieuw groei bij opleidingen voor knelpuntberoep


Hogescholen hebben meer inschrijvingen bij verpleegkunde, de lerarenopleiding en soms zelfs bij technische richtingen. Dat schrijven de Coreliokranten na een rondvraag bij de hogescholen. In de zorgsector, het onderwijs en de industrie is er een grote vraag naar nieuwe werkkrachten.

"Mogelijk kiezen de achttienjarigen door al dat slechte economisch nieuws bewuster wat ze willen studeren', zegt Inge Lories van de Antwerpse Karel de Grote-Hogeschool in de krant. De Standaard wijst erop dat er vorig al hier en daar meer inschrijvingen waren in de zachte sectoren. Die trend lijkt zich dit jaar door te zetten, schrijft De Standaard, nu de inschrijvingen op kruissnelheid komen. (belga/sps)


Het laatste nieuws d.d. 06/09/11


Reactie:
Wanneer we de laatste berichten mogen geloven, stevenen we langzaam maar zeker af op een groot tekort aan leerkrachten en dit tegen 2020. Hoe gaan we dat oplossen? Laat ons vooral jongeren warm maken voor het beroep door hen in de eerste plaats voor te houden dat, wanneer ze voor het lerarenberoep kiezen, ze zeker zullen zijn van brood op de plank. Hou hen dan de lijst voor met knelpuntberoepen en ... bingo. Ze zijn verkocht.

Als laatstejaars uit het secundair onderwijs zich alleen maar inschrijven in de lerarenopleiding omdat het lerarenambt op de lijst van knelpuntberoepen staat, dan is dat volgens mij de verkeerde keuze. Wanneer je niet voor minstens 100 % achter je beslissing staat omdat je de job GRAAG ZOU DOEN, dan blijf je beter weg uit het onderwijs. Volgens mij moet je je als leerkracht met hart en ziel willen engageren, anders werkt het niet. Leerkrachten die als drijfveer financiële voordelen en vakantie hebben, zijn diegenen die het binnen de kortste keren voor bekeken houden en die uitstromen. Al minstens even erg is het wanneer ze toch maar blijven aanmodderen in de klas en zich regelmatig ziek melden. De dupe van dit verhaal zijn de leerlingen. Zij voelen wanneer de leerkracht niet gemotiveerd is om les te geven. Hoe moet zo iemand hén dan enthousiast maken om naar school te komen, taken te maken en lessen te leren?
Met citaat antwoorden