7th September 2011, 13:49
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vraag mij soms af of deze minister weet waarover hij het heeft. Ik heb al even ervaring kunnen opdoen als ambulante leerkracht in 7 verschillende scholen (alle leerjaren in ASO, TSO, BSO, zowel leerlingen uit Latijn-Grieks als uit bv. houtbewerking). Mijn conclusie is dat leerkrachten die geen autoriteit hebben totale chaos creëren in hun klas. Het bestaat gewoon niet dat je op vriendschappelijke voet kan omgaan met je leerlingen en tegelijkertijd eist dat ze naar je luisteren. Ik heb het gezien, de leraar die erin gelooft dat leerlingen hem mogen aanspreken met de voornaam, die vrijdag na het laatste lesuur samen met hen iets gaat drinken of in het weekend met hen uitgaat. Drie keer raden hoe dit afgelopen is...
Leerlingen zijn nog geen volwassenen. Dat houdt in dat ze nog moeten opgevoed worden. Soms impliceert dat gewoon luisteren naar wat er gezegd wordt. Dat was vroeger zo en daar is, bij mijn weten, nog niemand van gestorven. Ik denk vooral dat het moet gedaan zijn met de al te vrije opvoeding, die eigenlijk niet veel meer te maken heeft met opvoeden. Veel jongeren kunnen gewoon doen en zeggen wat ze willen en worden daarin dikwijls nog gesteund door hun ouders. Daarom hebben ze het later moeilijk wanneer ze moeten gaan werken en ze plots orders moeten ontvangen van hun werkgever.
Gelukkig zijn er ook mensen die ondertussen hebben ingezien dat het totaal fout loopt. Dat zijn de ouders die hun kinderen nu massaal inschrijven in scholen, waar orde en discipline (opnieuw) belangrijk zijn. Veel van die scholen hebben, jammer genoeg, af te rekenen met wachtlijsten. Dat is dan weer een ander probleem.
Een leerkracht moet een beetje all-round zijn, maar dat betekent nog niet dat we de clown moeten gaan uithangen in de klas.
|