29th August 2011, 14:49
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
|
|
sigaretten speciaal voor tienermeisjes
Russische meisjes krijgen positief rookadvies
Maken wij ons rond Sinterklaas nog druk om chocoladesigaretten, in Rusland gaan ze nog een paar stapjes verder. Een Russische sigarettenfabrikant komt met een twee sigarettenmerken speciaal gericht op tienermeisjes. Felle kleuren en sigaretten met fruitsmaakjes moeten meisjes er toe brengen om regelmatig een pakje weg te paffen. Volgens veel Russen gaat de fabrikant daarmee te ver. Alhoewel de Russische blogosfeer schande spreekt van de campagne, lijkt fabrikant Donskoy Tabak zich nergens voor te schamen. In de persverklaring van de fabrikant staat zelfs expliciet vermeld wat het idee is achter de twee merken Sweet Dreams en Play: "Het centrale marketing- en designconcept is het idee van reizen, waarover alle jonge meisjes dromen." Aan de campagne is ook een sociale mediawebsite verbonden. Op Smokingirl.ru, "een klein universum van tabakgenot", kunnen meisjes die "moe zijn van het praten over de gevaren van roken" alles te weten komen over het genot van het roken. Zo is er de rubriek 'ABC van roken', bedoeld voor "voor vrouwen die hun techniek van het roken willen verbeteren." In de sectie 'Hoe te beginnen met roken?' krijgen aspirant-rokers het advies om twee pakjes te kopen. Weet je niet hoe je moet inhaleren? Geen probleem. Onder het kopje 'proces repeteren' wordt haarfijn uitgelegd hoe je te werk moet gaan. Toch is dit niet de eerste keer dat Donskoy Tabak de grenzen op van het toelaatbare opzoekt. In 2008 werd het nog op de vingers getikt om een andere sigaretcampagne. Daarin werden advertenties gebruikt met daarop een meisje met vlechtjes dat aan een ijsje likt. Onderaan stond de tekst: "Als je niet mag, maar je wil het echt, dan kan je het hebben" Volgens Moscownews.ru heeft het bedrijf 12 procent van de Russische sigarettenmarkt in handen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie rookt 70 procent van de Russische mannen weleens een sigaret, maar slechts 23 procent van de vrouwen. Donskoy lijkt dus bezig te zijn met een inhaalslag. Maar naast de blogosfeer kan het bedrijf ook rekenen op tegenwerking vanuit de overheid. Eerder deze maand kondigde de minister van Gezondheid nog aan om, in navolging van Europese wetgeving, een rookverbod in te voeren voor de horeca en openbaar vervoer. Ook zullen accijnzen verhoogd worden. Daarnaast verklaren een Russische consumentenwaakhond en de nationale vereniging voor adverteerders aan een onderzoek te beginnen na de campagne van Donskoy.
Bron: waarmaarraar.nl -> NOS.nl
Ik begrijp niet dat ze echt zo ver gaan ...
__________________
Vero
|