27th July 2011, 05:09
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
‘Frans dreigt in verdrukking te komen'
‘Frans dreigt in verdrukking te komen'
Engels en Frans als gelijkwaardige talen in het Vlaamse onderwijs, zoals minister Smet in zijn talennota voorstelt? De vereniging van leerkrachten Frans is niet per definitie tegen het idee. ‘Maar om gelijkwaardig te zijn moet het Frans meer uren krijgen dan het Engels', zegt Claudine De Rockere namens de lerarenvereniging. ‘Frans is namelijk moeilijker om te leren dan het Engels. Als je dus eenzelfde kwaliteit wil, dan moeten daar meer uren tegenover staan.'
Dat Engels ‘gemakkelijker' zou zijn, heeft volgens De Rockere niet alleen met de taal op zich te maken. ‘Jongeren komen via tv, films en muziek veel meer met Engels in contact. Daardoor hebben ze minder uren nodig om de taal te leren dan het Frans, waarmee ze heel weinig in contact komen.'
Precies dat onevenwicht is ook voor Alex Vanneste een reden voor ongerustheid. ‘Ik vind het goed dat de leerlingen naast hun moedertaal twee vreemde talen kennen', zegt de hoogleraar Franse taalkunde (Universiteit Antwerpen) in een reactie. ‘Het plan ligt in de lijn van wat de Europese Commissie verwacht van de leerlingen. Namelijk dat ze naast hun moedertaal nog een tweede taal leren én een internationale taal. Ik ben alleen bezorgd over de praktische gevolgen.'
‘Je kunt Frans en Engels op papier wel als gelijkwaardige talen behandelen. In de praktijk dreigt het Frans in de verdrukking te komen, doordat de jongeren van nature meer interesse hebben in Engels. Het is aan de school om dat te compenseren, zodat het Frans niet ondergeschikt wordt.'
‘Zeker in België is het belangrijk dat Frans in het onderwijs zijn status van tweede taal behoudt, het is tenslotte de andere landstaal. Ik ben beducht dat het Frans verder achteruit zou gaan als communicatietaal.'
Er is nog een ander aspect in de talennota waarvoor Vanneste beducht voor is. ‘Het is goed dat er ingezet wordt op immersie-onderwijs', zegt hij, doelend op het plan om algemene vakken zoals biologie of aardrijkskunde in een andere taal te laten geven. ‘De vraag is of de leerkrachten voldoende kennis van die andere taal hebben.'
Het is een bezorgdheid die door Mieke Van Hecke, de topvrouw van het katholieke onderwijs, wordt gedeeld. Zij wil dat de lerarenopleidingen zo worden hervormd dat alle toekomstige leerkrachten voldoende basiskennis Engels en Frans hebben.
Blog DS, 27-07-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|