20th July 2011, 14:43
|
|
Administrator
|
|
|
|
Koning opvallend scherp in 21 juliboodschap
Koning opvallend scherp in 21 juliboodschap
Koning Albert waarschuwt in zijn erg politiek getinte 21 juliboodschap voor het uitblijven van een volwaardige regering. De scherpe toespraak is in tegenstelling tot de verwachting. Vele watchers hadden vanwege de onzekere politieke situatie een vage tekst verwacht.
'Op deze nationale feestdag had ik me graag verheugd, samen met u, over de eedaflegging van een nieuwe volwaardige regering. Helaas, zo ver zijn we niet, en ik betreur het', valt koning Albert meteen met de deur in huis.
De koning waarschuwt de politici voor de blijvende impasse en wel om vier redenen:
• Bij een groot deel van de bevolking heerst onrust en bezorgdheid over de toekomst
• Er groeit onbegrip over de politiek. 'Het risico bestaat dat een vorm van poujadisme zou ontstaan die de democratie ernstig kan schaden.'
• Het gevaar dat het sociaal-economisch welzijn van de Belg aangetast wordt, groeit.
• De rol van België als voortrekker in de Europese Unie en model voor de Europese eenmaking komt in gevaar
'Ik zou me dus aan mijn taak onttrekken mocht ik nalaten aan de risico's te herinneren die alle Belgen lopen bij een langdurige crisis', zegt de koning. Hij verwijst ook naar zijn kerstboodschap waarin hij politici opriep om toegevingen te doen op zoek naar een redelijk akkoord.
Maar Albert II had ook een opdracht voor de burgers. Ook zij moeten een grotere verstandhouding tussen de gemeenschappen tot stand brengen. 'De andere tegemoet gaan, zijn taal spreken, belangstelling tonen voor zijn cultuur, hem beter leren begrijpen, het zijn allemaal uitingen van modern burgerschap.'
Niettemin blijft de koning hopen dat er weldra een einde komt 'aan deze te lange periode van politieke instabiliteit'.
Blog DS, 20-07-2011