24th May 2011, 09:45
|
Registered User
|
|
|
|
Shengen terugschroeven zou volgens mij ontzettend stom zijn. De Europese Unie wil door de buitenwereld erkend worden als één blok. Terug grenscontroles invoeren is net een tegenovergesteld signaal.
Bovendien zijn er aan de meeste grensovergangen geen voorzieningen meer voor grenscontroles. Enkel aan de grote grensovergangen zijn die er nog. Maar ongeveer twee maanden geleden (denk ik) kwam nog in het nieuws dat een deel van deze grensposten zal omgebouwd worden tot bewaakte parkings.
In de media kwam wel dat men slechts op een beperkt aantal plaatsen terug controles wil uitvoeren. Dat zou bovenstaand probleem misschien kunnen oplossen. Maar het is wel ronduit belachelijk, want als je niet overal controles uitvoert, weet je dat het doelpubliek voor die controles toch een andere grensovergang neemt.
Naar mijn mening ruikt het voorstel om terug grenscontroles uit te voeren, inderdaad naar populisme (zoals Thibau al insinueerde).
En zeg nu zelf: hoe geweldig is het niet dat wij gewoon naar het buitenland op vakantie kunnen gaan zonder (urenlang) te moeten wachten aan een grenspost!
|