24th May 2011, 08:41
|
Registered User
|
|
|
|
ter aanvulling
Zwart op wit bewezen: homeopathie werkt niet
Homeopathie werkt niet, blijkt uit een studie van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE). Het KCE bestudeerde alle internationale wetenschappelijke studies over homeopathie voor twintig aandoeningen. Voor geen enkele aandoening vond het een onomstotelijk bewijs van werking, schrijven verschillende kranten.
Het KCE raadt de overheid daarom formeel af homeopathie terug te betalen via de ziekteverzekering. Het kenniscentrum acht het bovendien zeer gevaarlijk als klassieke behandelingen worden uitgesteld of verhinderd omwille van homeopathie.
Wat directe werking betreft, doet homeopathie het nog slechter dan de drie andere alternatieve geneeswijzen die het KCE al onderzocht: osteopathie, chiropraxie en acupunctuur.
Wel is het volgens het KCE bewezen dat homeopathie een sterk placebo-effect heeft: het werkt voor wie erin gelooft, ook al kreeg die persoon een placebo. (belga/sam)
BRON: de Morgen Online (24-05-2011)
eigen mening:
He lijkt er op dat het KCE iedereen ervan probeert te overtuigen dat de alternatieve geneesmethoden niet werken. Ik sluit me daarbij aan bij het argument van Emma. Methodes die al zo lang bestaan, zouden toch EEN effect moeten hebben. Anders blijft men normaal geen gebruik maken van die methode, veronderstel ik.
Dit is al het tweede artikel waarin gezegd wordt dat de behandeling niet terugbetaald mag worden. Het lijkt er zo stilaan op dat (als het van hen af hangt) er binnenkort ENKEL nog maar de klassieke vormen van geneeskunde terugbetaald zullen worden. (Misschien hebben ze nood aan geld ...)
Ik kan niet zeggen of beide methoden werken aangezien ik er zelf nog nooit gebruik van gemaakt heb. Toch ben ik wel van mening dat niet alleen de klassieke geneeskunde de oplossingen heeft. En inderdaad, waarom direct naar pillen grijpen (wat vaak helemaal niet gezond is) in plaats van bijvoorbeeld acupunctuur?
|