24th May 2011, 00:26
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Belinda.Vandenbempt
Ik wil hier heel kort zijn. Dat men al eens begint met in eigen land de pensioenbedragen gelijk te stellen. ... Waar het om gaat is dat een brood voor een gepensioneerde arbeider evenveel kost als voor bv. een gepensioneerde ambtenaar...
|
Hoewel ook ik dit een probleem vind, namelijk het bestaan van statuten die een ongelijkheid in stand houdt die niet meer bestaat, is dit een argument naast de discussie. Om sterk te staan als EU moeten we duidelijk samen deze beslissingen aandurven.
Waar het dus wel om gaat is de instelling van de Europese unie. Een supranationale instelling waarom wij als België we in de toekomst waarschijnlijk nog beroep op gaan moeten doen om mogelijke 'hulp'- of 'reddings'-leningen af te sluiten. Vandaag nog heeft het ratingbureau Fitch gemeld dat hun AA+ quotering (=beste) wel eens in gedrang zou kunnen komen. Dan zal België het moeilijker hebben om leningen aan te gaan om mogelijke problemen op te lossen en dan vervoegd België zich misschien in de lijs; Griekenland-Portugal-Ierland. Voor alle EU-pessimisten geef ik dit dan ook mee als waarschuwing.
Om dan toch naar de discussie te komen wil ik graag mee geven dat het in de toekomst niet meer dan normaal gaat zijn dat iedereen wat langer zal moeten werken. Bij ons vinden we de standaard van 65 jaar normaal, toch werd er bij onze zuiderbuur in Frankrijk vorig jaar nog met miljoenen op straat gekomen tegen de plannen van de regering om hun pensioenleeftijd op te trekken van 60 naar 62 jaar. Vele (Zuid-Europese) landen kampen met een onderkenning van dit probleem. Mensen studeren langer, dus komen later op de arbeidsmarkt, en ze leven langer waardoor ze langer van hun pensioenuitkering gebruik maken. Daar komt nog eens bij zien dat deze oudere mensen ook meer geld kosten aan gezondheidszorg. Deze beweging moet gecompenseerd worden, en langer werken is een van de belangrijkste oplossingen. Om zo een belangrijke beslissing over te laten aan de lidstaten is voor de Europese Unie geen goede zaak. Om sterk te staan in onze schoenen moeten we durven impopulaire beslissingen te nemen. Ik ben dan ook zeer blij dat een belangrijk figuur in de Europese politiek als Angela Merkel dit dan ook aan durft.
|