23rd May 2011, 14:37
|
Registered User
|
|
|
|
Dit is werkelijk fantastisch nieuws. 'Een magische deur die opengaat voor de wetenschap!' Als we op deze manier via stamceldonors mensen kunnen 'redden' met aids en hiv is er een grote doorbraak in de wetenschap! Toch moeten we ook de kritische kant bekijken van deze zaak. Hoeveel kans is er om een donor te vinden voor een persoon? Een aantal weken geleden is er zoiets op het nieuws geweest: een meisje met een ziekte die dringend een stamceldonatie nodig had. Toen hebben ze vermeld dat een juiste match bijna niet de vinden is. 1 kans op 50.000. Dat is zo goed als niets. Als dit ook zo zal zijn met de remedie tegen aids, moeten we niet al te vroeg beginnen juichen.
Want dan zullen er heel wat mensen de kans niet krijgen om te genezen van deze ziekte. Dit is natuurlijk de taak van de wetenschap om dit verder uit te zoeken.
Daarnaast denk ik dat dit nieuws en deze evolutie (als deze er zal komen) het teken zal geven aan verschillende mensen om 'onveilig te kunnen vrijen'. Ik vrees dat dit echt een negatief effect zal kennen. Mensen gaan denken 'oh we kunnen genezen als we aids hebben, dus waarom nog een condooom ed. gebruiken?'. Dit is de foute redenering. Op deze manier zullen er veel meer soa's en aids in de wereld voorkomen. Er zullen er zoveel zijn, dat we deze mensen niet meer kunnen helpen vrees ik.
Tot slot wil ik ook nog even vermelden dat mensen met HIV niet direct getekend zijn met 'de dood'. Vandaag is er genoeg medicatie, namelijk aids-remmers die deze mensen kunnen helpen waardoor de ziekte aids niet meteen doorbreekt waaraan ze uiteindelijk (kunnen) sterven. Mensen met HIV kunnen makkelijk nog 50 jaar leven als de medicatie hen meezit natuurlijk.
|