23rd May 2011, 13:23
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
|
|
Dit vind ik een interessant idee. Ik denk dat we de leerlingen vaker moeten laten stilstaan bij de andere godsdiensten zodat ze op deze manier de godsdiensten kunnen vergelijken met elkaar. Zo zijn ze er kritischer mee bezig dan vandaag de dag. Leerlingen krijgen in de lessen af en toe al wel te maken met andere godsdiensten, maar dit is echt wel miniem.
Zo heb ik bijvoorbeeld les moeten geven over de begrafenisrituelen in verschillende godsdiensten. Ik merkte op dat de leerlingen dit wel leuk en interessant vonden. Dit was in een 1e jaar. Ik vind het belangrijk om leerlingen met andere godsdiensten ook al vroeg te laten kennis maken... 'jong geleerd, is oud gedaan'.
We kunnen naar de laatste jaren toe buiten de uurtjes (algemene) godsdienst nog een extra uurtje geven of een uurtje vervangen om andere godsdiensten te bespreken en te vergelijken met onze eigen godsdienst.
Toch vind ik het belangrijk om de leerlingen vooral de kennis te geven over hun eigen godsdienst. Deze lessen mogen hier zeker niet onder lijden. Want de kennis over hun eigen godsdienst is vaak ook al heel miniem. Dat is jammer. Zoals Igna zegt, gaan leerlingen de zaken door elkaar halen op examens omdat ze over elke godsdienst vanalles wat te horen krijgen, en ze weten de basis van hun eigen geloof zelfs niet. Het is dus belangrijk om een manier te vinden om de leerlingen een goede basis te geven. En op deze manier kunnen we uitbreiden. Het is denk ik nutteloos om zomaar wat extra informatie te geven over andere godsdiensten, als ze zelf geen 'funderende bodem' hebben. We moeten dus eerst zoeken voor de geschikte manier om dit idee te kunnen integreren.
|