Islamobieltje
Islamobieltje bestormt de markt
Een automatische oproep tot gebed, een GPRS-systeem voor de richting van Mekka, een ramadankalender met alarm voor het breken van de vasten en de complete korantekst. Het islamobieltje biedt het allemaal. Vanaf volgende week is de Ilkone i800 overal verkrijgbaar.
In Maleisië en het Midden-Oosten is de Ilkone een succes. Nu moet het mobieltje de markt van Indonesië, Australië en Europa veroveren. Het islamobieltje appelleert volgens de website van de Ilkone Cooperation aan de emotionele behoeften van de moslimgemeenschap. Moslims zouden zich bij het horen van de oproep tot gebed via hun mobiel overal ter wereld thuis voelen.
Het Amsterdamse telecombedrijf Elbara gaat de telefoon in Europa aanbieden. Eigenlijk had hij al in juni in de winkels moeten liggen, maar de ontwikkeling van de software heeft langer geduurd dan gepland. „Het model is nu verouderd”, aldus Peter Suyk, managing director van Elbara. „Er zit geen cameraatje op en geen mp3-speler.” Voor hippe jonge moslims is het islamobieltje daarom niet zo geschikt, denkt Suyk. Wel voor de eerste- en tweede- generatiemoslims. „We komen snel met een moderner model dat de jeugd ook aanspreekt.”
De Ilkone is de enige telefoon die automatisch op trilstand springt zodra het tijd is om te bidden. Het mobieltje is vooral geschikt voor soennieten, de stroming die in Nederland de meeste aanhangers heeft. „De trilstand duurt veertig minuten”, zegt Suyk, „de tijd die soennitische moslims uittrekken voor het gebed, maar sjiieten bidden op andere tijden en korter.” Daarom ontwikkelt Elbara ook een sjiitische variant. De Ilkone, die in een aantal kleine belwinkels ligt, zal vanaf 19 september voor 289 euro bij twee grote Nederlandse ketens verkocht worden. „Dan hebben we genoeg verkooppunten om een grote reclamecampagne te starten”, zegt Suyk.
Theoloog Mohammed Ajouaou vindt dat de Ilkone inspeelt op religieuze emoties, net als Mekka Cola, moslimbier en de islamitische hypotheek dat eerder deden. Het islamobieltje kan een succes worden, zegt Ajouaou, maar dan moet er wel wat te kiezen zijn. „Westerse moslimconsumenten zijn individualistisch en, anders misschien dan die in het Midden-Oosten, willen ze keuzevrijheid.”
Volgens Ajouaou is de Koran op de telefoon erg slim. „Doordat het mobieltje Gods woord bevat, zal het beschouwd worden als een gezegend apparaat dat kracht geeft.” Verder ziet Ajouaou ’grote emotionele waarde’ in de adhan (oproep tot gebed) en de islamitische kalender, al ziet hij het nut er niet zo van in. „Iemand die in de collegebanken zit, in de operatiekamer werkt of boodschappen doet, zal dat niet abrupt onderbreken. Bidden doen ze, als ze daar behoefte aan hebben, later. Bovendien, mocht de adhan-functie massaal gebruikt worden, dan roept dat de vraag op of zo’n religieuze uiting zomaar in de openbare ruimte thuishoort.” Volgens Suyk van Elbara is dat geen probleem: „In de metro zullen maar weinig mensen de adhan herkennen als oproep tot gebed. Iedereen heeft tegenwoordig de vreemdste ringtones. Ik denk dat niemand raar op zal kijken.”
Trouw, 08-09-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|