23rd May 2011, 12:06
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
|
|
Mijn algemene mening over het onderwijs sluit hier wel wat bij aan. Leerlingen worden te hard betutteld. Ze moeten niets meer leren. Als ze het niet goed kunnen, dan maken we het toch gemakkelijker?
Ik denk dat onderwijzers, ouders en CLB'ers de leerlingen meer moeten durven uitdagen. Uiteraard kan je bijna elke leerling een etiket opplakken, niemand is perfect. Je kan altijd een bepaalde vaardigheid ietsjes minder, maar dat is toch geen reden om die vaardigheid achterwege te laten? Nee, je moet hier dan net extra aan werken, zodat het kind/de leerling verder kan met zijn of haar leven. Wat later? Wanneer de leerling in de echte wereld te recht komt? Daar gaat men ook geen rekening houden met het feit dat die persoon een bepaalde vaardigheid wat minder goed onder de knie heeft, daar moet je kunnen volgen.
Extreme gevallen dienen inderdaad onderscheiden te worden, zodat deze extra opgevolgd kunnen worden. Maar het wordt in het huidige systeem te snel te gemakkelijk gemaakt in mijn ogen.
Ik sluit dan ook aan bij de mening van professor Vanheule. De grote meerderheid van die etiketten heeft geen, of een tegengesteld effect op de leercapaciteiten van de leerlingen. Voor het minste wordt de leerling als 'anders' of 'minderwaardig' bestempeld.
|