7th September 2005, 23:15
|
|
katleen
|
|
|
|
Annan aanvaardt de kritiek op voedselprogramma
wo 07/09/05 - VN-secretaris-generaal Kofi Annan neemt de verantwoordelijkheid op zich voor wat er is misgegaan met het "olie-voor-voedsel"-programma. Dat programma zag toe op de verkoop van Iraakse olie in ruil voor humanitaire hulp aan de Iraakse bevolking.
Een onderzoekscommissie heeft vandaag een bijkomend rapport bekendgemaakt over het slechte beheer en de corruptie die gepaard ging met de VN-operatie eind jaren 90. Zowel westerse bedrijven, VN-medewerkers als het regime van Saddam Hoessein profiteerden van de laksheid van de Verenigde Naties.
Annan aanvaardt de kritiek en neemt de verantwoordelijkheid op zich, maar hij is ook blij dat de commissie hem vrijpleit inzake corruptie.
"Ik was niet ijverig genoeg om een onderzoek uit te voeren, nadat ik hoorde dat mijn zoon werkte bij een bedrijf dat aan het programma meewerkte", verklaarde Annan. "Dat spijt me zeer."
In het duizend bladzijden tellende rapport, staat dat de VN slecht was uitgerust om het miljardenproject te leiden. Er was ook onvoldoende doorlichting en controle. Het rapport dringt daarom aan op dringende en ingrijpende hervormingen bij de VN.