Enkele post bekijken
Oud 22nd May 2011, 22:01
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User

Ik wist al dat de gevolgen van de huidige maatregel echt miniem waren. In de meeste winkels kost een zakje inderdaad slechts 5 cent, in sommige winkels is het nog steeds gratis (alhoewel het aantal winkel steeds verminderd). Ikzelf koop zelden een plastic zak. Ik neem mijn spullen gewoon met de hand mee of neem zelf iets mee wanneer het om een grotere aankoop gaat. Ik weiger meestal ook zakjes die me gegeven worden (in sommige winkels geven ze automatisch een zakje mee, zelfs voor 1 klein artikel: ik weiger dan dat zakje en vertel de cassière dat ik het wel kan dragen). Andere mensen kopen inderdaad bijna elke keer een zak en gooien die dan elke keer in de vuilbak. Pure vervuilers dus.

Ik denk dat de enige oplossing is: geen plastic zakjes meer aanbieden in winkels. Veel mensen gaan naar de winkel om nog even iets bij te halen. Wanneer de aankoop niet al te groot is, kan je best gewoon een rugzak meenemen. Dat deed mijn vader altijd. Dat is ook gewoon helemaal geen last. Je neemt een rugzak mee, vult die met je producten en neemt die mee terug. Als de aankoop groter is, moeten de mensen maar gebruik maken van herbruikbare zakken. Het probleem daarmee is wel dat mensen zo'n zak vaak vergeten en dan weer een nieuwe moeten kopen in de winkel. Uiteindelijk zit je dan weer met 7 zakken waarvan je er misschien 3 gebruikt.

Tegenwoordig maken ze wel van die herbruikbare zakken die tevens ook recycleerbaar zijn. Daar is het probleem dan toch al gedeeltelijk mee opgelost.

Ik ben van mening dat het probleem niet opgelost wordt zolang men de zakken blijft verkopen. Zelfs als ze die duurder maken, zal er niet zo veel verschil zijn. Dan zullen misschien enkele mensen afhaken die niet meer willen betalen. Een meerderheid zal echter gewoon verder doen zoals ze bezig waren.
Met citaat antwoorden