22nd May 2011, 21:31
|
Registered User
|
|
|
|
Digitaal lezen is iets dat we al wel zagen aankomen. Online kranten bestaan al langer dan de dag van vandaag. Dat heeft natuurlijk zijn voordelen. Allereerst kan je het nieuws bekijken wanneer je zelf wil. In het drukke tijdperk waarin we leven is dat natuurlijk gemakkelijk. Als je het nieuws van 6 uur niet kan zien om een bepaalde reden, kan je gewoon even online checken. Online kan je ook gewoon bekijken wat je zelf wil. Ben je bijvoorbeeld heel erg geďnteresseerd in politiek maar iets minder in wetenschap, dan bekijk je gewoon elk nieuwsbericht/artikel dat te maken heeft met politiek en laat je de wetenschap achterwege. Dat kan je natuurlijk niet wanneer je het nieuws bekijkt. Dan moet je het hele pakketje erbij nemen.
Ik wil dus maar gewoon aantonen dat digitaal lezen helemaal niet zo nieuw is als dat iedereen denkt. Natuurlijk neemt het stilaan een andere vorm aan met de Ipad en de e-reader. Dat bestond voordien nog niet. Ik begrijp wel waarom het steeds populairder wordt.
En inderdaad, als e-reading steeds meer een fenomeen wordt, moeten we inderdaad de abonnement-kosten erbij nemen. Maar daarom noemt het ook een abonnement. En wil je dat niet betalen, dan kijk je geen nieuws, zo simpel is het.
Ik ga anderzijds ook wel akkoord met de mening dat het schadelijk is voor de ogen. Mensen kunnen dat e-reading volgens mij niet erg lang volhouden, zeker oudere mensen niet. Dat merk ik bijvoorbeeld bij mijn moeder, die dan nog helemaal niet zo oud is. Zij heeft een speciale bril nodig om op haar werk met de computer te werken. Anders krijgt ze hoofdpijn (omdat het niet gezond is voor de ogen). Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dat probleem willen oplossen.
Ik ga zeker en vast akkoord met de voordelen als toekomstig leerkracht. Voor ons is dit natuurlijk perfect. Wanneer wij binnen een dik jaar lesgeven, staat e-reading al wat meer op punt. Voor ons heeft dat vele voordelen (voordien al aangehaald dus ik ga niet volledig in herhaling vallen).
Al bij al een goed initiatief maar zoals alles (dat nieuw is), heeft het zijn voor- en nadelen.
|