Enkele post bekijken
Oud 22nd May 2011, 11:02
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User

Vandeurzen overweegt waarschuwingen op alcoholverpakking

Vandeurzen overweegt waarschuwingen op alcoholverpakking

Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V) overweegt de invoering van waarschuwingen op alcoholverpakkingen. Dankzij een vermelding van het aantal standaardeenheden alcohol (SE) zouden consumenten beter geïnformeerd worden over de hoeveelheid alcohol die ze nuttigen, zo meldt De Zondag.

"Mensen gaan er vaak vanuit dat een glas wijn, bier of sterke drank... altijd ongeveer evenveel alcohol bevat, omdat, over het algemeen, de dranken met een hoog alcoholgehalte geschonken worden in kleinere hoeveelheden, maar in de praktijk klopt dit niet", aldus Vandeurzen.

Streekbier vaak sterker
Zo is er een beduidend verschil tussen een glas gewoon bier en een glas streekbier. Een glas gewoon bier bevat één standaardeenheid alcohol, terwijl een streekbier twee standaardeenheden kan bedragen. Daarnaast wordt bier vaak ook uit blik gedronken en bestaat er een grote variëteit aan glazen.

"Het vermelden van standaardeenheden kan de consument helpen om bij te houden hoeveel hij of zij nu eigenlijk gedronken heeft. Op die manier kunnen ze preventieboodschappen -die vaak uitgaan van die standaardeenheden- beter op zichzelf toepassen", suggereert Vandeurzen.

"Gevaarlijk precedent"
De minister lanceerde het idee in een antwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Marc Hendrickx (N-VA). Aanleiding voor de vraag was het voorstel van enkele Europarlementsleden om ontradende boodschappen op alcoholproducten aan te brengen, net zoals bij tabak gebeurt.

Vandeurzen is niet meteen tegenstander van gezondheidswaarschuwingen, maar bepleit een zorgvuldige benadering "op maat van de doelgroep". Ook bepleit hij het belang van een allesomvattende aanpak. Hendrickx vindt "gezondheidswaarschuwingen op een bij normale consumptie volstrekt ongevaarlijk product" dan weer "een gevaarlijk precedent". (belga/tw)

Bron: DeMorgen.be
Datum: 22/05/2011

Mijn mening:

Mij lijkt het dat je door een waarschuwing op alcoholverpakkingen te plaatsen niet veel verkeerd kan doen. Indien mensen het niet willen lezen, lezen ze het toch niet. Daarentegen kan het voor sommigen toch een alarmbelletje doen rinkelen, wanneer ze na een aantal glazen toch nog met hun auto willen vertrekken. Daarnaast denk ik dat er inderdaad veel mensen zijn die niet beseffen wanneer ze te veel gedronken hebben. Meestal zijn het net diegene die te veel gedronken hebben, die denken dat ze alles aankunnen, dus met de auto naar huisrijden moet dan ook wel lukken. De meesten zullen die vermelding van het aantal standaardeenheden alcohol (SE) niet lezen, maar met een beetje geluk is er toch iemand in het gezelschap die deze waarschuwing oppikt. Mijn mening is dus beter voorkomen dan genezen!
Met citaat antwoorden