21st May 2011, 22:38
|
Registered User
|
|
|
|
Ook ik vind dit verontrustend. Enerzijds moeten we inzien en misschien ook wel aanvaarden dat de steeds hogere leeftijdsverwachting ook negatieve gevolgen heeft. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat ons lichaam biologisch gezien eigenlijk niet in staat is om zo lang mee te gaan. Onlangs hoorde ik nog een thuisverpleegster, die bijna op pensioen gaat, zeggen dat ze in haar loopbaan het aantal patiënten met incontinentie massaal heeft zien stijgen. En dat heeft puur met de leeftijd te maken. Zo gaat het spijtig genoeg ook met kanker. Het is dus de vraag of de steeds hogere levensverwachting op dit moment nog wel een meerwaarde is voor de maatschappij.
Anderzijds willen deze cijfers waarschijnlijk ook zeggen dat we ons niet voldoende verzorgen. En eigenlijk weet iedereen dat ook zonder deze cijfers. Kijk maar eens rond hoeveel verbrande mensen er na een warme dag rond lopen. Ik denk dat er velen zijn die zich maar al te vaak niet insmeren en als ze zich dan insmeren, dan is het vaak met een veel te lage factor.
Eigenlijk is het spijtig dat we ons moeten insmeren. Wie wil er immers niet rondlopen met een mooi bruin kleurtje?
Met het gat in de ozonlaag is er veel van de zomerse charme naar de vaantjes geholpen. En het lijkt er niet op dat het snel zal beteren. Nog maar eens een teken dat we allemaal de gevolgen dragen van de milieuvervuiling die we zelf, en de vorige generaties hebben aangericht.
|