Enkele post bekijken
  #1  
Oud 21st May 2011, 14:34
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
10 km/u trager, maar 2 min tijdverlies

Citaat:
10 km per uur trager en maar 2 minuten tijdverlies
Coca-Cola bespaart fors met verplichte snelheidsbegrenzing

De vrachtwagens van Coca-Cola bewegen zich voortaan verplicht met 80 in plaats van 90 kilometer per uur over onze snelwegen. Dan verbruiken ze minder en gaat de CO2-uitstoot omlaag.
De Coca-Cola-vloot telt in België zo'n tweehonderd vrachtwagens. Die tuffen dagelijks over de wegen om drankencentrales, supermarkten en horecazaken te bevoorraden. Samen is dat goed voor zo maar eventjes 28.000 kilometer per etmaal. Het hoeft geen betoog dat die rode frisdrankbrigade weegt op het milieu.

‘Daar wilden we iets aan doen', zegt woordvoerster Liesbeth Denys. ‘Want Coca-Cola draagt het milieu hoog in het vaandel. Eerder maakten we onze blikjes al lichter om zo materiaal uit te sparen. Nu is het transport aan de beurt. Na een proefproject in Hasselt en Gent stelden we vast dat een vrachtwagen die op de snelweg 10 kilometer per uur trager rijdt liefst 15 procent minder CO2 uitstoot en 10 procent minder verbruikt. Reden genoeg dus om de chauffeurs te verplichten hun voet wat van het gaspedaal te halen.'

Minder stress

En die chauffeurs luisteren. ‘Binnenkort gaan we onze vrachtwagens begrenzen op 80 per uur, dan kúnnen ze niet anders. Maar nu dat nog niet het geval is, respecteren ze de regel inderdaad. Hoe we dat weten? We kunnen dat zien. De vrachtwagens worden gevolgd door een computersysteem. Niet om de hardrijders op de vingers te tikken. Wel om ze te coachen, bij te sturen, zodat ze leren zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden.'

‘Iets waar ze zelf ook voordeel uit halen. De chauffeurs die deelnamen aan ons proefproject waren duidelijk zeer relaxed. De enige extra stress die er nog kan zijn, is dat ongeduldige chauffeurs toeteren omdat het te traag gaat. Daar hebben we ook iets op gevonden. We plakken op de laadklep achteraan grote stickers met het waarom van die 80 per uur. Zo snapt iedereen het hopelijk.'

In andere landen zie je zulke projecten ook al eens opduiken. Maar de kans dat de Vlaamse transportwereld het voorbeeld volgt, is volgens Lode Verkinderen van Transport en Logistiek Vlaanderen zeer klein. ‘Dat gaat ook niet. Coca-Cola verzorgt zijn eigen transport en moet niet opboksen tegen de concurrentie. Een zelfstandige die beslist zijn vrachtwagens trager te laten rijden, blaast zijn eigen zaak op. Want binnen de transportwereld geldt nog steeds dat de klant zo snel mogelijk zijn product van plaats A naar plaats B wil brengen.' Het tijdverlies valt volgens Coca-Cola best mee. ‘Dagelijks twee minuten per vrachtwagen. Nauwelijks het vermelden waard.'

De Standaard 21 mei 2011
http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=VR3AF616


Heel goed dat Coca-Cola aan het milieu denkt, maar denkt het bedrijf niet eerder aan zijn portemonnee en aan de besparingen?
Natuurlijk staat 'het milieu hoog in het vaandel dragen' goed in de kranten en is het goed voor hun imago...
Dus ze besparen én komen positief in de media met milieuvriendelijkheid?
Win-win! Geef die pr-agent opslag!
Met citaat antwoorden