20th May 2011, 13:30
|
Registered User
|
|
|
|
Dit onderzoek zou inderdaad DE redding kunnen zijn. Ongeveer twintig procent van de kindersterfte in Afrika kan toegeschreven worden aan malaria en ook zwangere vrouwen lopen een zeer groot risico om te overlijden aan de gevolgen van deze ziekte. Ik vrees echter ook dat het kostenplaatje zeer hoog zal zijn.
Maar wat dan met het volgende?
- De muggen steken omdat ze bloed nodig hebben om eitjes te kunnen leggen. Malaria wordt dan ook alleen door vrouwtjesmuggen overgebracht.
- Het feit dat de meeste slachtoffers in Afrika vallen, is niet alleen een gevolg van het klimaat. Armoede zorgt ervoor dat er onvoldoende middelen voor de bestrijding van de mug en de behandeling van de ziekte beschikbaar zijn. Stilstaande plassen, vervuild water in sloppenwijken, kweekvijvers voor de mug, zijn een gevolg van gebrek aan afdoende infrastructuur en hygiëne.
Ik vind dat we deze zaken zeker niet uit het oog mogen verliezen. Deze mensen hebben meer nood aan wat meer infrastructuur en middelen tegen de bestrijding van deze mug, dan zo'n duur onderzoek dat ze toch niet kunnen betalen. Ik vond de schenking van muskietennetten door Music for Life overigens een zeer mooi initiatief!
|