Enkele post bekijken
  #1  
Oud 20th May 2011, 09:45
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
3000 studenten nemen elke dag een peppilletje

Stimulerende middelen worden in studentenkringen steeds populairder, zeker in de blok- en examenperiode. Dat blijkt uit onderzoek van de Antwerpse en Gentse universiteit. Eén op de 24 studenten 4,3%) geeft toe het voorbije jaar stimulerende geneesmiddelen te hebben gebruikt, zeker in de examenperiode.

Van die gebruikers zoekt in de blokperiode bijna de helft zelfs dagelijks zijn toevlucht tot stimulerende middelen. Omgerekend naar de hele studentenpopulatie in Antwerpen en Gent komt dat neer op 3.000 studenten die in de examenperiode dagelijks stimulerende middelen gebruiken.

Vier jaar eerder heeft de UA een soortgelijk onderzoek in Antwerpen uitgevoerd. Toen gaf nog maar 2,9 procent van de studenten toe het jaar voordien stimulerende middelen te hebben gebruikt. Jongens gebruiken dubbel zoveel stimulerende middelen als meisjes.
Rilatine

Van de stimulerende middelen is vooral Rilatine in opmars. Volgens politica Maya Detiège (sp.a) is het aantal verkochte verpakkingen van Rilatine van 1993 tot 2002 maar liefst vertwintigvoudigd. "Het middel is oorspronkelijk bedoeld voor ADHD-patiënten", zegt UAprofessor Guido Van Hal.

"Maar het wordt steeds vaker oneigenlijk gebruikt. Studenten hebben ontdekt dat ze zich dankzij Rilatine beter kunnen concentreren en dat ze langer wakker kunnen blijven. Of beter gezegd, ze dénken dat Rilatine dit effect heeft. Want op lange termijn heeft het kwalijke gevolgen. Het put het lichaam uit, waardoor studenten achteraf overdreven moe zijn."

Pittig detail: uit tal van onderzoeken komt naar voor dat studenten die stimulerende middelen gebruiken in het verleden slechtere resultaten hebben behaald dan niet-gebruikers. Eén student op de negen zegt ooit kalmeer- en/of slaapmiddelen te hebben gebruikt. In de examenperiodes nemen ruim vier op de tien gebruikers deze middelen minstens één keer per week.
Alcohol

Toch is er ook iets positiefs aan examens. In die periode valt het alcohol- en cannabisgebruik namelijk sterk terug. Van de groep die het voorbije jaar alcohol heeft gedronken, raakt bijna de helft geen wijn of bier meer aan in de examenperiode. Ruim tweederde van de studenten die het voorbije jaar cannabis hebben gebruikt, stopt daarmee tijdens de examenperiode.

BRON: www.gva.be

Eigen mening:
Eigenlijk kan ik wel begrijpen waarom studenten tijdens de examenperiode pillen slikken, maar elke dag vind ik er toch iets over gaan. Tijdens de examens moet je plots zoveel leerstof kennen, op een korte tijd, waardoor je erg vermoeid kan raken. Je kan wel zeggen dat je tijdens het jaar dan al moet studeren, maar dan zijn er ook genoeg taken waar we aan moeten werken waardoor het studeren er weer niet van kan komen. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik het goedkeur dat er zoveel studenten (pep)pillen slikken, maar ik begrijp wel waarom het voorkomt.
Met citaat antwoorden