20th May 2011, 02:42
|
|
Administrator
|
|
|
|
'NMBS gaat moeilijke en woelige periode tegemoet '
'NMBS gaat moeilijke en woelige periode tegemoet'
"Als wij aan niets mogen raken, zullen wij er niet raken". Op die manier heeft aftredend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte zich donderdag in de Kamer uitgelaten over de problemen bij de spoorwegen en de nieuwe acties die de vakbonden hebben aangekondigd.
Het CD&V-regeringslid schetste een weinig hoopvol beeld. Ze zei dat er drastische maatregelen moeten worden genomen en liet uitschijnen dat er nog weinig kans is dat de actie van maandag kan worden vermeden.
Behalve met een mank lopende dienstverlening kampen de spoorwegen nog met een reeks problemen. Financieel gaat het niet goed. Vooral NMBS Logistics zit in slechte papieren. Uit protest tegen besparingsplannen bij de NMBS en het goederenfiliaal kondigden de vakbonden nieuwe acties aan.
In antwoord op zeven vragen in het halfrond van de Kamer schetste Inge Vervotte een somber beeld van de spoorwegen. Er moeten heel wat doelstellingen worden gehaald, op het vlak van stiptheid, veiligheid, het mobiliteitsinfarct en vooral inzake de financiële gezondmaking van het overheidsbedrijf. Vooral dat laatste zal bloed, zweet en tranen kosten, liet de minister verstaan.
"Er zijn twee noodzakelijke elementen voor de gezondmaking van de NMBS-Groep: de verdere herstructurering van het goederenvervoer en het aanpakken van de tekorten op het vlak van de openbare dienst", stelde Vervotte. Zij voegde er even later echter aan toe dat "op alle actoren en factoren die deel uitmaken van de NMBS-Groep" zal moeten worden bespaard.
Vervotte is er naar eigen zeggen van overtuigd dat de financiële gezondmaking van de spoorwegen drastische maatregelen vergt. "Het leidt geen twijfel dat wij een heel moeilijke en ook een heel woelige periode tegemoet gaan", poneerde ze.
Ze verwees zo naar het sociaal klimaat bij de spoorwegen, dat volledig in het slop zit. Ze zei de aangekondigde acties te betreuren, maar acht de kans niet echt groot dat ze nog kunnen worden vermeden.
"Ik hoop dat wij samen met de vakbonden de uitdagingen kunnen aangaan (...) Ik zal alle nodige initiatieven blijven nemen om hen mee daarvan te overtuigen (...) Iedereen doet alle mogelijke inspanningen in de hoop het sociaal overleg opnieuw vlot te trekken, maar de inspanningen die gevraagd worden zijn enorm en ik ben daarin dan ook realistisch", dixit Vervotte.
De minister hekelde overigens de lekken uit de vergaderingen van de raden van bestuur van de verschillende entiteiten van de spoorwegen. Die lekken maken veel onmogelijk, liet ze verstaan.
"Ik dring erop aan dat de confidentialiteit in de raden van bestuur wordt gehanteerd, zoniet zal ik genoodzaakt zijn om ook daar in te grijpen", dreigde Vervotte, die nog benadrukte dat de raden van bestuur eigenlijk nog niets hebben beslist. "Men is nog volop in gesprek en men kan dan ook nog niet zeggen dat er vandaag (...) goedkeuring is voor het een of het andere punt".
Blog DS, 19-05-2011