Artikel:
Hamburgerketen McDonalds wil de komende jaren fors besparen op personeel. Een deel van het kassapersoneel wordt ingeruild voor touchscreens waarin de klanten hun bestelling kunnen ingeven, en meteen de betaling regelen.
Steve Easterbrook, directeur van McDonalds Europa bevestigt de plannen in een interview met Fiancial Times. Na de betaling print de automaat een ticket, en dat kan dan worden geruild voor de bestelling.
Easterbrook maakt zich sterk dat de klant zijn voedsel sneller krijgt omdat ze niet langer met personeel hoeven te praten. Dat zou een tijdswinst van 3 tot 4 seconden opleveren.
Tegelijk zegt McDonalds dat het dit jaar in Europa 11.000 nieuwe banen zal creeëren. Maardat is te verklaren doordat de keten veel nieuwe vestigingen opent.
Het bericht staat in schril contrast met een recente mededeling van McDonalds' in de VS. Daar wil de keten de komende jaren 62.000 mensen in dienst nemen.
Bron:
De Standaard 18/05/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110518_105
Eigen mening:
Ik kan best begrijpen dat McDonalds touchscreens plaatst in plaats van kassiers. Als je ziet hoeveel volk dat er soms binnenstaat... Met de touchscreen zal alles nóg sneller vooruit gaan. Het personeel zal trouwens niet echt moeten vrezen voor hun baan, want in de McDonalds is er nog zoveel ander werk dat kan gedaan worden.
Toch zou ik nog enkele kassiers laten staan. Oudere mensen kunnen niet eenmaal niet zo goed overweg met een touchscreen. Voor deze mensen zou ik zeker nog een kassa openlaten met een kassierster. Dit zal McDonalds minder tijd kosten dan dat ze deze oudere mensen moeten verder helpen met de touchscreen.