18th May 2011, 09:11
|
Registered User
|
|
|
|
N-VA gelooft niet in Di Rupo
De Standaard
18 mei 2011
BRUSSEL - Formateur Elio Di Rupo (PS) staat voor een onmogelijke opdracht. Volgens de N-VA is er niet de minste ruimte om nog tot een akkoord te komen.
'Een akkoord tussen de PS en de N-VA beschouwen wij niet meer als een realistisch scenario.' Dat viel gisteren met zoveel woorden op te tekenen uit de mond van een hooggeplaatste N-VA-bron. De kloof tussen de twee grootste partijen van het land is dieper dan ooit. Dat kersvers formateur Elio Di Rupo (PS) hen op voorhand niet briefte over de persconferentie die hij gisteren gaf in de Kamer, spreekt in dat opzicht boekdelen. Zelfs over zijn aanstelling tot formateur, maandagavond, waren de Vlaams-nationalisten, zeer tot hun ongenoegen, niet eens ingelicht.
De formateur zelf had duidelijk al evenmin veel vertrouwen in zijn 'missie van de laatste kans'. 'We moeten, met veel nederigheid, goed inschatten hoe klein de kans op het welslagen van mijn opdracht is', klonk het weinig hoopgevend. Hij voegde er wel meteen aan toe dat het niet alleen aan hem zal liggen of er een regering komt of niet. 'Dat hangt van alle partijen af, niet alleen van mij of de PS.' 'Maar ik zal, in het belang van alle inwoners van ons land, alles doen wat menselijk mogelijk is om hierin te slagen.'
Of dat voldoende zal zijn, is zeer de vraag. In het N-VA-hoofdkwartier, waar de kopstukken de toespraak van Di Rupo samen op televisie volgden, vierde het negativisme hoogtij. Di Rupo begint met een consultatieronde. Dat maakt hem in de ogen van de N-VA veeleer informateur dan formateur. De partij dringt aan op een snelle formatienota. Ze wil tot elke prijs vermijden dat de onderhandelingen over de zomer getild worden. 'Dan komen we in de schaduw van de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 en zullen de Franstaligen geen enkele toegeving meer willen doen.'
De N-VA vraagt zich af of er überhaupt wel ruimte is om tot een compromis te komen. 'De PS heeft de nota-Vande Lanotte afgeschoten, die al beneden onze ondergrens lag. Met de nota van Wouter Beke (CD&V) deed Di Rupo dat zelfs zeer hooghartig, nog voor ze goed en wel klaar was. Hoe kunnen we elkaar dan nog vinden?'
Andere reden tot ongerustheid bij de N-VA: Di Rupo fietste gisteren met een wijde boog rond alle vragen over zijn toekomstig premierschap. 'Leterme en Verhofstadt waren in ruil voor de Zestien bereid om grote toegevingen te doen. Als Di Rupo niet eens hardop wil zeggen dat hij het premierschap ambieert, wat is dan nog de onderhandelingsruimte?'
De N-VA vreest nog altijd dat de Franstaligen er alleen op uit zijn om zonder haar een regering te vormen.
Eigen mening:
Als de N-VA niet gelooft in Di Rupo heeft hij al geen enkele kans van slagen volgens mij.
De N-VA is de grootste partij aan de vlaamse kans en moet dus zeker in de nieuwe regering zetelen. Als zij niet geloven in Di Rupo zullen ze al niet al te enthousiast deelnemen aan de besprekingen. Ze zullen misschien wel mee onderhandelen, maar toch maar met tegenzin.
Het is anderzijds wel aan Di Rupo om te bewijzen dat hij het wel kan en dat hij een einde kan maken aan de impasse.
Ik hoop dat het hierna eindelijk voorbij is en dat we een regering hebben! Nog eens stemmen zou niet uithalen en de mensen raken hun geloof in de politiek helemaal kwijt, als ze het al niet kwijt zijn.
|