Enkele post bekijken
Oud 17th May 2011, 23:30
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User

Ik ben net zoals Matthias geschrokken van het aantal abortussen bij ons in België. Zoals Jolien en Lisa reeds hebben aangehaald, ben ik ook van mening dat abortus in bepaalde gevallen de beste oplossing is, zowel voor het kind als voor de moeder. Soms is het voor bepaalde mensen onmogelijk om het kind te houden wegens gezondheidsproblemen (zowel kind als moeder), financiële problemen, problemen in de thuissituatie (vb. huiselijk geweld), ed. Toch denk ik dat niet in al deze 18.870 situaties waar er gekozen is voor een abortus zich zo'n dergelijke situatie afspeelt.

Ik denk dat we vandaag de dag meer en meer naar abortus grijpen, en zeker naar de abortuspil. Er zijn vandaag ook meer tienerzwangerschappen dan vroeger. Dit wil dus zeggen dat de jeugd van tegenwoordig minder goed omgaat met de anticonceptiemiddelen. En dit is echt wel jammer aangezien we een enorm ruim aanbod hebben van verscheidene soorten anticonceptiemiddelen.

Ik ben net zoals Marleen Temmermans geen voorstander om deze pil zo toegankelijk te maken op de markt. Op deze manier zullen jongeren zich nog minder zorgen maken over de anticonceptiemiddelen. 'We nemen een abortuspilletje en t'is klaar!' Ik vrees dat dit de visie zal worden van heel wat jongeren én ook volwassen personen. Ik denk dat het belangrijker is dat we in de school het onderwerp anticonceptiemiddelen nog meer bespreekbaar maken en ook in het gezin.

Ik heb nu toevallig 2 weken les (PAV) moeten geven over 'seks en relaties' in het 4de middelbaar. In deze werkboek was er 1 oefening over anticonceptiemiddelen. Een oefening over het condoom en de pil. Dit vond ik echt te miniem. Op deze manier krijgen de jongeren te weinig informatie over anticonceptiemiddelen. Ik ben dan zelf op zoek gegaan hoe ik de leerlingen hier meer informatie over kon geven. Ik ben naar het JAC gegaan om verschillende video's te gaan halen en heb ook de 'beruchte seksdoos' met alle anticonceptiemiddelen uitgeleend. Op deze manier maakten de leerlingen kennis met alle soorten anticonceptiemiddelen en konden ze dit met hun eigen ogen zien. Daarnaast heb ik ze ook zelf informatie laten opzoeken. Ik heb ze ook een brief laten schrijven aan hun dokter om meer info te vragen. Op deze manier leren ze hoe ze in het dagelijks leven ook aan deze anticonceptiemiddelen kunnen geraken. Zo beseffen ze dat dit geen taboe meer is...

Daarnaast denk ik dat het ook belangrijk is om infosessies te organiseren voor ouders. Ouders hebben vaak nog de ouderwetse mentaliteit over anticonceptiemiddelen en zwangerschappen. Het is belangrijk dat jongeren hier met hun ouders over kunnen praten. Op deze manier zal denk ik de vraag naar de abortuspil ook dalen omdat jongeren 'fatsoenlijk' worden geïnformeerd over de bestaande anticonceptiemiddelen.
Met citaat antwoorden