Enkele post bekijken
  #1  
Oud 17th May 2011, 17:14
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
35000 treinreizigers kregen compensatie

35 000 treinreizigers kregen compensatie

In 2010 hebben 35.000 treinreizigers voor in totaal 490.000 euro compensaties gekregen wegens vertragingen. Dat meldt de NMBS. Stipheid blijft de grootste bron van frustratie voor de treinreiziger.
Het aantal klachten bij de ombudsman van de NMBS is het voorbije jaar fors gestegen. Vorig jaar hebben meer dan 13.000 treinreizigers een klacht ingediend bij de ombudsman , bijna dubbel zo veel als in 2009. Ook de klantendienst van de NMBS ontving meer klachtenn.

Bijna de helft van de klachten bij de ombudsman gaat over stiptheid. Opvallend is dat ook veel scholen een klacht indienen. Ook bedrijven die een akkoord hebben met de NMBS over het woon-werkverkeer van hun personeel kloppen aan bij de ombudsman.

In 2010 ontving de ombudsman 7.357 klachten, waarvan er 176 onontvankelijk waren. Vorig jaar werden in totaal 7.181 dossiers, ingediend door 13.085 reizigers, behandeld. Van de door de ombudsman behandelde klachten waren er 5.870 Nederlandstalig en 1.311 Franstalig.

Klachten over vertragingen (2.357), geschrapte treinen (665), internationale tickets (549), de samenstelling van de treinen (469) en de binnenlandse tickets (420) vormen 62,1 procent van het aantal dossiers.

Ook de Centrale Klantendienst van de NMBS kreeg vorig jaar meer klachten: 27.366 tegenover 23.833 in 2009. Ook hier gingen de meeste klachten over de stiptheid.

De stijging is volgens de NMBS vooral te wijten aan de toename van het aantal klachten in maart 2010 (+1.525), ten gevolge van problemen met het treinverkeer in navolging van het ongeval in Buizingen.

Meer klachten over stiptheid

Het grootste gedeelte van de klachten heeft betrekking op de stiptheid (+20 procent tegenover 2009), de producten en verkoop (+4 procent tegenover 2009) en de treindienst (-0,2 procent tegenover 2009).

In 2010 werden ook 400.166 vaststellingen van "onregelmatigheid" opgesteld (+18 procent tegenover 2009). Het gros daarvan (92 procent) betreft reizigers zonder geldig vervoersbewijs. "Die duidelijke stijging komt er door een efficiëntere werkwijze, meer controles en een jaarlijkse stijging van het aantal reizigers (+2,4 procent voor binnenlands treinverkeer)", luidt het.

35.000 mensen kregen compensatie

42.443 mensen dienden een aavraag tot compensatie voor treinvertragingen in. 35.000 mensen kregen die ook daadwerkelijk uitbetaald. In 2009 werden nog 16.000 compensaties uitbetaald voor een bedrag van 141.500 euro.

Van de 42.443 compensatieaanvragen hadden er 34.536 (81,4 procent) betrekking op langdurige vertragingen; 7.907 (18,6 procent) hadden betrekking op frequente vertragingen.

Bron: www.destandaard.be
Eigen Mening: 42 443 mensen die een aanvraag indienen omdat de trein te laat is vind ik wel heel veel. Zelf heb ik zo goed als nog nooit echt vertragingshinder van de trein ondervonden, buiten misschien eens 5 minuten. Ik zou er dan ook zelf nooit aan denken om een aanvraag in te dienen. Ik neem natuurlijk wel niet elke dag de trein dus misschien dat de mensen die het wel doen meer hinder ondervinden. Ik vind de trein ook altijd veel handiger dan een bus. Als de trein te laat is komt er meestal op het bord te staan hoeveel vertraging de trein heeft. Bij een bus is dat niet zo. Daar kan je aan een bushalte blijven wachten en wachten tot er uiteindelijk zelfs geen bus komt. Voor de mensen die wel hinder ondervonden door de vertragingen (met hun werk of school) is het natuurlijk wel goed dat ze hiervoor vergoed worden.
Met citaat antwoorden