Noem het een vrouwelijke kwaal of gewoon doorzettingsvermogen maar ik geef toch niet graag af wanneer ik zo overtuigd ben van iets
Ik heb vorig jaar mijn eindwerk gedaan rond homeopathie, daar ik hierin ook wel wat geïnteresseerd was. Ik ben namelijk erg tegen het nemen van antibiotica voor de minste kwaal (wat overigens vaak wordt toegepast door deze 'aanvaarde' en reguliere westerse geneeskunde). Ik geef je dus ook gelijk in het feit dat mensen niet mogen geloven dat deze geneeswijze, net als accupunctuur, heil biedt voor alle kwaaltjes, ze zijn immers een aanvulling op het rijke pakket dat de westerse geneeskunde ons al biedt. De voorrang wordt nog steeds gegeven aan de Westerse geneeskunde, ook door mij.
Toch geef ik niet graag toe dat accupunctuur in geen enkel opzicht wetenschappelijk onderbouwd is. Je hebt voor alle maatschappelijke thema's wel voor- en tegenstanders. Meestal meer tegenstanders voor zaken die ons onbekend zijn. Hierbij denk ik maar aan migratie. Dus daarom denk ik ook dat er zoveel tegenstanders zijn voor deze geneeswijze. De voorstanders zijn diegenen die accupunctuur hebben ervaren als heilzaam alsook de artsen die de wetenschap van accupunctuur hebben bestudeerd, vervolgens hebben toegepast en op deze manier beter dan wie ook kunnen vergelijken met de klassieke geneeskunde.
Bij de tegenstanders vind je nauwelijks mensen die zich al lieten behandelen. Zij spreken dus zeker niet uit ervaring maar wel uit dingen die ze lezen uit onderzoeken (die volgens mij vaak niet al te objectief zijn). Ook de artsen die tegenstander zijn hebben meestal de acupunctuur niet bestudeerd, alleszins niet uitvoerig.
De tegenstanders baseren zich daarom enkel op hetgeen de gevestigde waarden, de overheid en de klassieke geneeskunde, verkondigen.
De klassieke geneeskunde heeft er volgens mij ook alle baat bij om te pogen aan te tonen dat acupunctuur niet werkt gezien acupunctuur een goedkoop en eenvoudig alternatief biedt voor allerlei aandoeningen die de klassieke geneeskunde en farmaceutische industrie nu bijzonder veel geld opbrengen (dure operaties met lange nabehandelingen, langdurige medicamenteuze behandelingen enz.) (Hoor je wel vaker op het nieuws, niet? Dat mensen jarenlang pillen slikken voor bijvoorbeeld slapeloosheid)
Voldoende en aanhoudende getuigenissen van patiënten die werden behandeld, de ervaring van westers opgeleide artsen die met acupunctuur werken alsook allerlei wetenschappelijke onderzoeken zijn volgens mij weer de beste manier om aan te tonen dat acupunctuur wel degelijk werkt. Of het effect van naalden willekeurig in iemands lichaam steken, ook een grootschalig onderzoek was, vraag ik me vooral af...
zoals eerder al vermeld, ik ben totaal niet objectief daar ik soms behandeld word met accupunctuur, maar daarom is het misschien net zo'n interessante discussie tussen een voor- en tegenstander.
Ik steek er nog eventjes enkele links bij die ik had gevonden, al was het maar om aan te tonen dat volgens sommige wetenschappelijke onderzoeken, accupunctuur wel helpt
http://www.chiropractorramsey.com/a...y-for-insomnia/
http://andreasschwerte.com/migraine...e-intervention/
http://jointmedicalcorp.com/images/...icles/12-17.pdf