Enkele post bekijken
  #1  
Oud 16th May 2011, 21:30
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Di Rupo wordt formateur

De koning heeft PS-voorzitter Elio Di Rupo benoemd tot formateur. Ruim elf maanden na de verkiezingen krijgt (eindelijk) iemand de opdracht een regering te vormen.

Rond 18.30 uur maakte Elio Di Rupo zijn opwachting bij de koning. Zowat anderhalf uur later volgde de mededeling.

"De Koning heeft deze avond de Heer Elio Di Rupo, Minister van Staat, in audiëntie ontvangen op het Kasteel te Laken. Hij heeft hem belast met het vormen van een regering en heeft hem gevraagd elk nuttig initiatief te nemen met het oog hierop. De Heer Di Rupo heeft deze opdracht aanvaard."

Het lijkt er sterk op dat beide overwinnaars van de verkiezingen daarmee hun slag hebben thuisgehaald. De N-VA die aandrong op een formateur, heeft nu een formateur. Maar die formateur gaat te werk hoe hij wil.

Bij Di Rupo betekent dat laatste dat hij nog geen enkele mogelijke coalitiepartner moet lossen. Hij gaat naar verluidt eerst aan teksten werken en uitgebreid iedereen consulteren. Pas daarna zal worden gekeken wie zich achter die teksten kan scharen.

Een en ander zal dus meerdere dagen of weken in beslag nemen.

Di Rupo geeft morgen (dinsdag) om 15 uur uitleg bij zijn opdracht.

Eerder vandaag had het staatshoofd zijn consultaties afgerond. Om 15 uur werd SP.A-voorzitter Caroline Gennez ontvangen door het staatshoofd op het paleis in Laken. Een uur later kwam Jean-Michel Javaux, voorzitter van Ecolo, langs. Om17 uur was het de beurt aan Groen!-voorzitter Wouter Van Besien.

Dat we een formateur mogen verwelkomen, komt als een kleine verrassing. De voorbije dagen leek een akkoord verder dan ooit. Er werd inhoudelijk gediscussieerd en ook strategisch. Niet alleen over de dossiers was er onenigheid, maar ook over de mogelijke coalitiepartners.

In onze politieke geschiedenis betekent het aanduiden van een formateur dat we in de laatste rechte lijn naar een nieuwe regering zitten. Er zijn echter ook uitzonderingen waarbij de formateur niet slaagde in zijn opdracht.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110516_168

Mijn mening:
Ik hoop dat we nu eindelijk in de eindfase zitten. Zoals op het einde van het artikel wordt gezegd, zitten we nu in de laatste rechte lijn. Ik hoop het nu echt. We zitten nu al bijna een jaar zonder regering en hebben nog geen echte formateur gehad. Ik denk dat dit ook de laatste kans is voor de formatie. Als Di Rupo mislukt, zitten we met een bijzonder groot probleem. Ik hoop dat alle partijen hun gezond verstand laten bovenkomen en nu eindelijk ophouden met de politieke spelletjes: de welvaart van een goed functionerend land: dat is waar het om te doen is!
Met citaat antwoorden