Enkele post bekijken
Oud 5th September 2005, 03:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Angry Bevestiging zwart/wit berichtgeving!

Op CNN deden ze de vergelijkende warentest oftewel: zoek de verschillen. In beeld een man die met wat levensmiddelen in zijn armen door het water van New Orleans waadde.

Waarna een volgend plaatje van een andere man die met wat levensmiddelen in zijn armen door het water van New Orleans waadde. De verschillen: op filmpje nummer één was de wader zwart, op filmpje nummer twee was-ie blank. En ook het commentaar verschilde, in filmpje nummer één heette het dat een plunderaar huiswaarts keerde en in filmpje nummer twee sprak men van iemand die wat gevonden goederen met zich meenam. Racisme? Dat raadt ons de koekoek! Allicht nog sprekender was het beeld in een van die overvolle opvangcentra in de stad, waar ditmaal een aantal zwarte gelovigen, om de moed er in te houden, gospels was gaan zingen. Het hielp heus, verzekerden ze ons, ze waren alles kwijt, maar hun geloof niet.

Tussendoor het beeld van een oude blanke vrouw, die met een misprijzend en chagrijnig gezicht op een stoel zat en zo te zien dacht: waar ben ik nu in vredesnaam terechtgekomen? Ben ik zo white trash dat ik hier tussen de gospelende zwarten moet zitten? Het racisme van Amerika, dat sinds een jaar of veertig officieel is afgeschaft, ligt er nog altijd dik bovenop. Dat heb je nu eenmaal met landen die het ordenen en sorteren van de wereld liefst aan individuen overlaten: daar zijn de dijken te laag en wonen blanken bij blanken en zwarten bij zwarten. Zolang ze goed kunnen honkballen, lekker zingen of als ze minister van buitenlandse zaken zijn, is zwart-zijn prima, maar de gewone zwarte is vaak nog iemand die in duisternis wandelt en geen groot licht ziet. Maar laten we vooral niet doen of het bij ons zoveel beter is.

Ja, ik hoorde in het journaal dat je bij ons niet moet kunnen zien waar de rijken wonen en waar de armen, aldus de boze directeur van een woningcorporatie, maar ik weet wel degelijk dat er in de Bijlmer vooral zwarte broeders en zusteres wonen en bij mij in de straat geen een. En mijn dochters, die opeens aan de mannen zijn, meldden onlangs ongevraagd dat ze Umberto Tan zo’n mooie man vinden en dat-ie ‘zelfs’ een kledinglijn heeft.

Positief racisme is ook racisme: zouden ze het me ook melden als Wilfred Genee een kledinglijn had? En zelf doe ik er ook aan als ik tijdens het jeugdjournaal m’n ogen sluit en uitprobeer of ik de huidskleur van presentatrice Milouska kan horen of niet (niet, heb ik de indruk). Racisme is een venijnig virus dat de mens, zoals nu in New Orleans gedemonstreerd wordt, niet één twee drie onderdrukt. Het is wel eens goed dat zo’n natuurramp dat allemaal boven water brengt, want we dreigen er steeds weer bij in te dutten, terwijl het toch gewoon in ons bloed zit.

Trouw, 05-09-2005