Enkele post bekijken
Oud 15th May 2011, 21:24
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User

Gebruik van abortuspil stijgt in België

Artikel:
Het aantal vrouwen dat thuis een abortus ondergaat door middel van de abortuspil mifepristone, steeg met bijna twee procent van 2.625 in 2008 tot 2.935 in 2009. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale commissie voor de evaluatie van de wet betreffende de zwangerschapsafbreking. In 2009 werden in België 18.870 abortussen geregistreerd.

De meeste zwangerschappen (82 procent) worden in abortuscentra afgebroken, de rest in ziekenhuizen. In drie kwart van de gevallen wordt de ongeboren vrucht door middel van een vacuümaspiratie afgedreven. Tussen 2008 en 2009 steeg het gebruik van de abortuspil mifepristone van 15,44 procent naar 17,15 procent.

Gevraagd om een reactie zegt gynaecologe en senator Marleen Temmerman (SP.A) dat het gebruik van abortuspillen zeker in de eerste weken een even veilig alternatief is. 'Het is wel belangrijk dat vrouwen goed begeleid en geïnformeerd worden over wat hen te wachten staat', aldus Temmerman. Ze pleit er daarom niet voor dat dergelijke pillen vrij verkrijgbaar worden.

'De bedenktijd blijft een belangrijke stap in het proces, maar ook de naverwerking. Niet alleen medisch, want er kunnen altijd complicaties optreden, maar vooral psychologisch. Bovendien moet ook altijd vermeden worden dat een abortus een tweede keer voorkomt, waardoor het bespreken van contraceptiemethoden een belangrijk onderdeel van de nazorg betreft', besluit Temmerman.

Bron:
De Standaard 15/05/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110515_036

Eigen mening:
Ik ben erg hard verschoten van het aantal abortussen die in 2009 werden geregistreerd. Maar liefst 18870 abortussen! Dat wil zeggen dat er in 2009 bijna 19000 levens verloren gingen. Ik kan heel goed begrijpen dat in sommige situaties een abortus de beste oplossing is, maar ik denk niet dat er 19000 van die situaties voorkomen op een jaar. Ik denk dat sommige mensen te snel een abortus als oplossing inroepen. Het is heel triest dat deze mensen hun verantwoordelijkheid niet durven nemen. Staan ze er dan niet bij stil dat ze een leven weggooien?
Met citaat antwoorden