Enkele post bekijken
  #2  
Oud 14th May 2011, 12:27
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Ik ben radicaal tegen.
Ten eerste gaan de leerlingen hierdoor een luie houding aankweken. Ze hebben maar halve weken les en veel meer 'verlofdagen' in de week. I.p.v. één grote verlofperiode waarin ze alles vergeten krijg je nu elke week een verlofperiode(s) waarin ze alles kunnen vergeten. Je moet tijdens de lesuren dan veel meer tijd spenderen aan het herhalen van de vorige les, dan aan het verder bouwen op de reeds geziene leerstof.

Verder krijg je inderdaad een rommelig vakantiesysteem. Een uitstapje met vriendjes of vriendinnetjes wordt bijna onmogelijk in te plannen. Jonge kinderen moeten gaan puzzelen met hun agenda's en dat is iets waar zij zich (in mijn ogen) nog niet mee moeten bezig houden. Zij moeten hun sociale vaardigheden ontwikkelen + een grondige basisvorming krijgen.
Met dit systeem heb je geen van beiden.

Ouders die moeten werken en hun kinderen bijvoorbeeld bij een naschoolse opvang moeten droppen, krijgen hierdoor ook enorm veel extra problemen. Het 'normale' systeem wordt vervangen en ze moeten met de opvang de nieuwe uren kunnen afspreken. Dit wordt gegarandeerd chaos!

Ik vind het opvallend dat er tegenwoordig weer zoveel hervormingen (gaan) gebeuren in het onderwijs, waarover, op het eerste gezicht, amper is nagedacht.
hervormingen zijn niet altijd positief, of nodig. Als iets goed functioneert, laat dat dan zo en begin daar niet aan te sleutelen. Vroeger kon je fier zijn op het Vlaamse onderwijs, nu, dankzij al die geweldige hervormingen, zijn we enorm hard gezakt op de ranglijst. Ik denk dat dat dan toch duidelijk is???
Met citaat antwoorden