14th May 2011, 11:53
|
Registered User
|
|
|
|
Economie invoeren als algemeen vak?
Dit is zeker geen slecht idee. Economie is een vak dat de leerlingen laat kennismaken met heel wat zaken uit het dagelijkse leven. Het beheer van geld, hoe vraag en aanbod stijgen of dalen en welke elementen daar verantwoordelijk voor zijn, hoe je een boekhouding moet voeren, internationale handel ... . Economie is eigenlijk één van de vakken die het meeste aansluiten bij de realiteit. Leefwereld (van de leerlingen) zou ik nog niet zeggen want vele leerlingen interesseren zich op die leeftijd misschien nog niet in al die zaken. Er zijn natuurlijk wel elementen die hun aandacht trekken en waar ze al meer over (willen) weten.
Economie is hier en nu, het verandert ook voortdurend. Ook actualiteit speelt in dit vak een grote rol. Daarom is het, denk ik, een goede zaak om economie als algemeen vak in te voeren. Zo hebben alle leerlingen weet van politieke, economische en sociale gegevens in het dagelijkse leven.
Toch wil ik hier nog aan toevoegen dat de andere vakken die de leerlingen aangereikt krijgen, even nuttig en zinvol zijn. Het is belangrijk dat jongeren iets bijleren, zodat ze later in het gewone leven hun "plan kunnen trekken".
|