1st October 2004, 02:11
|
|
Administrator
|
|
|
|
Re: Re: Overspelwetgeving afgevoerd...
Citaat:
Originally posted by Jan_VT
Er moeten gewoon basisnormen zijn in onze democratische samenleving denk ik (cfr. de grondwetsnormen van bijvoorbeeld het verbod op discriminatie die moeilijk aan te raken zijn). Deze normen zijn er dan om de democratie te beschermen tegen zichzelf. Ik vergelijk dit dus eigenlijk een beetje met de houding die de EU tegen de Turkse regering aannam inzake dit voorstel. De EU heeft ook de basisnormen zoals een recht op leven, een recht op vrije meningsuiting,... en zegt, ja Turkije als u bij onze club wil, dan moet je deze respecteren, wij als EU denken dat dit het beste is voor onze samenleving. Ik denk dat het dan ook normaal is dat de EU zich negatief uitte tegen het Tirkse voorstel inzake overspel.
|
Akkoord, met daarbij nog volgende bedenkingen:
-Ik zie misschien spoken, maar ik begin zo'n beetje te denken dat die Turkse overspelwetgeving een handig manoeuvre is geweest om de aandacht van nog veel fundamenteler punten af te wenden, zoals de erkenning van de genocide op de Armeniërs - denk in 1917 -, én (vooral) gans het probleem van de minderheidsrechten in Turkije, vraag maar aan de Koerden!
-In gans het debat zie ik inderdaad nog meer dan genoeg problemen zitten alvorens Turkije 'smoothly' de status van E.U.-lid kan verwerven... Maar als het er op termijn(!) zou kunnen toe leiden dat 35 miljoen Turkse mannen eindelijk hun vrouwelijke tegenpolen voor vol gaan aanzien, als daarmee een echt Europees bruggenhoofd kan gesticht worden naar 'miserielanden' in het nabije Oosten en in de Kaukasus, en als daarmee ook 'Mohammed-met-de-tulband' perspectief krijgt op democratisch gekozen leiders en respect voor de mensenrechten... dan (en pas dan) denk ik dat deze opening écht wel de moeite waard is...