Toen ik dit artikel las bleef er vooral één woord hangen, nl. ‘schuldherschikking’. Ik had geen flauw idee wat dit inhield. Aan de hand van een filmfragment van deredactie.be heb ik het begrepen. In mijn eigen woorden probeer ik het samen te vatten.
Griekenland wilde besparen om zo geld over te houden om de schuld af te betalen. Dit werd echter niet bereikt. In tegendeel, de Griekse economie krimpt juist door die besparingen. De problemen blijven dus bestaan. En een schuldherschikking wordt dan aangehaald. Door alternatieve manieren te zoeken om die terugbetaling alsnog te kunnen doen. Een voorbeeld van zo’n schuldherschikking is de duurtijd van terugbetaling te verlengen of zelfs een deel van/de volledige schuld niet terug te betalen.
Logisch dat een schuldherschikking positief is voor Griekenland, maar voor de schuldeisers (vooral Griekse en Europese banken) is dit geen goed nieuws. Daarom ziet men deze schuldherschikking als een soort doomscenario. De banken zijn nog maar net uit hun eigen problemen en dit zou hen terug in een crisis kunnen brengen.
Daarnaast bespreekt men in het filmfragment ook het Belgische aandeel in de financiële crisis. Ons land deelt in de klappen, want de rente die ons land moet betalen is gestegen tot 4,4%. Dit is het hoogste peil in 2 jaar.
Bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...15347/1.1006044
Wat het artikel zelf betreft:
Vooral de werkloosheidscijfers hebben me niet koud gelaten. Als je ziet wat voor gevolgen de financiële toestand van een land heeft op zijn bevolking, word je toch even stil. Bijna 40% van de jongeren is werkloos op het moment. En ook de enorme stijging in het aantal werklozen doet me toch even denken aan hoeveel mensen hun werk zijn verloren hierdoor. Ik vind het bijna logisch dat er dan sociale onrust ontstaat in grote steden zoals Athene.
Ik heb geen idee hoe Griekenland hieruit geraakt met zo’n hoge rente. Mijn vrees is dat een schuldherschikking een realistisch gegeven is. Maar ik denk dat we alleen maar kunnen afwachten en hopen dat het niet weer tot een bankencrisis kan leiden.