Enkele post bekijken
  #5  
Oud 8th May 2011, 19:40
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door jana dua
Is splitsen de oplossing? Is een republiek de oplossing? Diegene die het zouden weten houden zich in ieder geval erg stil.


Wil iemand me eens uitleggen waarom er tegenwoordig zo veel aandacht wordt gegeven aan het idee van een republiek? Sinds wanneer lost een staatsvorm ( want meer is het niet) de maatschappelijke en sociaal- economische problemen op? Die verheerlijking van de republiek is ongegrond. Een beleid is goed of slecht door zijn leider(s), niet door de staatsvorm.

Een republiek, ja. Ik ben er persoonlijk voor te vinden maar het is niet noodzakelijk. Maar wanneer je mensen het idee geeft dat dit de hedendaagse problemen oplost, dan ben je niet goed bezig.

Onze monarchie, tja. Het herzien van de dotaties is zeker aan de orde. Het terugschroeven van zijn functie tot strikt protocolair lijkt mij ook aangewezen. Het argument dat een monarchie niet democratisch verkozen is, vind ik een beetje flauw. Stel maar eens een lijst op van invloedrijke derden (betreffende politiek) die ook niet democratisch verkozen zijn ( lees: lobbyisten, media, ratingbureau's etc.). Gaan we die dan ook allemaal monddood maken?

Ik ben geen tegenstander van de democratie maar ben er tegelijkertijd ook geen grote fan van. De democratie is goed, enkel omdat er geen beter alternatief bestaat.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden