Citaat:
Originally posted by Barst
Goed om te weten: tot 1987(!) stond overspel ook nog in het Belgische strafrecht... De strafmaat voor vrouwen was dubbel zo streng dan voor mannen... Vandaag staat overspel in ons recht alleen nog vermeld als mogelijke echtscheidingsgrond
|
Het is inderdaad wederom een moeilijke kwestie. Kunnen wij als Europa eventuele nieuwe leden een norm op leggen, omdat wij denken dat ie goed is, en ze zo lid kunnen worden van de club.
Ik denk dat je dan naar de essentie van de oprichting van EU moet gaan kijken. HET VORMEN VAN EEN BETERE SAMENLEVING BINNEN EEN DEMOCRATISCH MODEL.
Toch iets waar ik achter sta. En ja,... ik vind ook dat het wetsvoorstel van Turkije niet deugde. Dat kan een EU niet toe laten vind ik. Een democratie moet zich nu éénmaal beschermen tegen zichzelf, zo ook de EU. Dat is het gevaar van een democratie denk ik. Democratie is mooi, het vertrekt van de gedachte dat de burger zelf kan bepalen hoe zijn samenleving verloopt,... maar de praktijk bewijst ons dat de democratie uit te buiten is door mensen die er weten misbruik van te maken (het is een beetje zoals het Vlaams Blok nu via de democratie als een wolf in schaapsvacht aan de macht probeert te komen, en eens dat zo is... wat dan???? Zal de democratie zich dan niet zelf doden????)
Er moeten gewoon basisnormen zijn in onze democratische samenleving denk ik (cfr. de grondwetsnormen van bijvoorbeeld het verbod op discriminatie die moeilijk aan te raken zijn). Deze normen zijn er dan om de democratie te beschermen tegen zichzelf. Ik vergelijk dit dus eigenlijk een beetje met de houding die de EU tegen de Turkse regering aannam inzake dit voorstel. De EU heeft ook de basisnormen zoals een recht op leven, een recht op vrije meningsuiting,... en zegt, ja Turkije als u bij onze club wil, dan moet je deze respecteren, wij als EU denken dat dit het beste is voor onze samenleving. Ik denk dat het dan ook normaal is dat de EU zich negatief uitte tegen het Tirkse voorstel inzake overspel.
Als je de discussie dan nog wil opentrekken kan je gaan zeggen, ja maar wie zijn wij als EU om onze waarden en normen op te leggen aan een ander???? Weten wij het dan zo goed???? Dat is steeds het probleem in zo een debatten denk ik. Uiteindelijk moet Turkije niet bij de EU. Je vertrekt als EU gewoon van een waarde die je goed vind, en daar probeer je dan ook naar te leven... en je hoopt dt diegene die meedoen dat ook doen.
Het is natuurlijk waar dat deze maatregel (cfr. voorstel turken) lange tijd in het Belgische strafrecht heeft gestaan. Maar OK.... zo mag je volgens het Burgerlijk Wetboek ook nog volgens een wet van ik zeg nu maar 100 jaren geleden alle producten die je bijvoorbeeld koopt in een supermarkt voorproeven, en als je ze niet goed vindt niet aanvaarden. Dat komt er dan op neer dat als ik morgen een pot augurken wil kopen, ik deze eerst mag proeven, vind ik ze niet goed, mag laten staan. Dit is niet meer representatief aan onze samenleving. Toch is de wet er nog. Net zoals ik denk het verbod op overspel nog jaren in ons strafboek stond. maar niet werd toegepast, gewoon omdat hij niet meer representatief aan onze samenleving was omdat die sterk veranderd was. We hebben vandaag gewoon een Van Repingen nodig (is diegene die indertijd ons Gerechterlijk Wetboek eens grondig oppoetste) die eens grondig al die verouderde wetten wegvaagt uit onze wetboeken. Maar ja wat wil je nu vandaag de dag met al die volksvertegenwoordigers die elke dag vol 'enthousiasme' naar Brussel komen in de file, daar dan werkend met het hoofd rustend in de linkerhand en de gsm in de rechterhand om af te spreken met de vrouw wat te eten die avond...