Enkele post bekijken
Oud 4th May 2011, 17:23
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User

Ik betwijfel sterk het nut van Bin Ladens dood. Hij heeft inderdaad talloze levens verwoest en ik begrijp dat mensen graag hebben dat hij gestraft wordt. Maar hem, zonder proces of wat dan ook, te doden en dan nog te spreken van 'rechtvaardigheid is geschied' vind ik niet kunnen. Dit is in mijn ogen geen rechtvaardigheid, maar gewoon pure wraak. Zoals Robine zegt, is hier sprake van het middeleeuwse 'oog om oog, tand om tand' -principe. Als men dit rechtvaardigheid noemt, heeft iedereen het recht de persoon die zijn leven verwoestte te doden. Al besef ik dat Bin Laden, zelfs als hij gevangen zou zijn genomen, sowieso een schijnproces (waarvan de straf op voorhand al zou vast staan), zou hebben gekregen.
Ook vind ik het raar dat er zo weinig reacties komen over de manier waarop hij zou zijn gevonden. Door een terreurgevangene te folteren (waterboarding) is men de koerier van Bin Laden op het spoor gekomen en door deze koerier te schaduwen Bin Laden zelf. Maar bijna geen haan die hiernaar kraait, terwijl folteren toch wel een enorme misdaad tegen de menselijkheid is. Folteren kan nooit toegestaan worden, zelfs niet om Bin Laden te vinden. Obama heeft mij dan ook zwaar teleurgesteld.
Bovendien heeft Amerika de souvereiniteit van Pakistan geschonden, wat toch ook niet kan. Amerika heeft nog maar eens getoond dat iedereen zich aan regels moet houden, behalve zijzelf.

Tot slot vraag ik mij, zoals zovelen, af of Bin Ladens dood wel een goede zaak voor de wereldvrede is. Volgens mij is het gewoon olie op het vuur gooien en zullen er misschien wel veel meer doden vallen door vergeldingsacties, dan dat er zouden vallen moest Bin Laden (die al enkele jaren nog louter een symbolische functie had) zijn blijven leven.

Omwille van al deze redenen walg ik dan ook van de immense vreugde in Amerika. Wat levert het op? De slachtoffers van de aanslagen komen er niet mee terug. Blijkbaar is de mens meer wraakgericht dan ik tot nu toe dacht...
Met citaat antwoorden