Enkele post bekijken
  #4  
Oud 4th May 2011, 12:22
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Dit heeft in mijn ogen een voor - en een nadeel!
Voordeel: ze leren leven in groep, omgaan met andere mensen, omgaan met diversiteit en verscheidenheid, sociale vaardigheden worden hierin sterk naar voren gebracht, denk ook aan het feit: hoe meer kleutertjes, hoe meer vriendjes (er is voor iedereen wel iemand, moet je denken tussen zo een grote 'hoop'), maar ze leren ook samenwerken, elkaar helpen, samen leren (kleutertjes die schilderen bijvoorbeeld, je ziet de ene kleuter kleuren mengen en een andere kleuter doet hem/haar na...) en zo zijn er nog tal van elementen die als voordeel aangezien kunnen worden.
Zoals ik al zei is er ook een nadeel, maar dit weegt voor mij veel minder door dan de vele voordelen die hieraan verbonden zijn, het nadeel is inderdaad wel dat het voor de leerkracht bijna niet meer te doen is... In de kleuterschool waar ik vroeger gezeten heb, werkten ze toen al (en nu nog steeds) met stamgroepen. De leerlingen zitten dan samen in een klasje van twee leerjaren (het eerste leerjaar blijft op zich maar halverwege het schooljaar komen er nieuwe leerlingen bij (die later instappen) en het 2e en 3e leerjaar zit samen) en elke klas heeft twee leerkrachten of juffen. De oudere leerlingen kunnen dan ook voor de jongere leerlingen zorgen. Dit was een zeer sterke opzet en werkt nog altijd en is in mijn ogen ook zeer positief...
Met citaat antwoorden