Enkele post bekijken
Oud 3rd May 2011, 23:32
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User

Ik ben het volledig eens met Elissa, we mogen deze donkere bladzijden van de geschiedenis nooit vergeten. En ik heb al gemerkt dat veel mensen niet weten wat de Holocaust is, en dat vind ik zeer spijtig. In het middelbaar moesten we voor het vak Frans een onderwerp kiezen dat je interesseerde en voorstellen aan de klas. Ik had toen gekozen voor 'de Holocaust' en toen ik begon onderbrak de leerkracht mij en vroeg aan de klas of ze wisten wat de Holocaust was. En tot mijn grote verbazing wisten maar twee van de achttien leerlingen wat de Holocaust inhield, dit was in het vijfde middelbaar. Ik begrijp dat leerlingen het begrip Holocaust niet kennen, maar toen ik de verbaasde blikken zag toen ik mijn verhaal deed over de vervolging en uitroeiing van de Joden wist ik dat ze weinig of niets over dit onderwerp wisten. En dit vind ik enorm jammer, de Holocaust is één van de bekendste maar ook gruwelijkste gebeurtenis van de geschiedenis.

Wanneer je de jongeren niet meer verteld over de Holocaust krijg je het gevaar dat ze dit gaan ontkennen. Stel je voor dat je nooit over de Holocaust hoort als jongere, en dan hoor je bijvoorbeeld op je 25ste dat er ooit in de geschiedenis een genocide heeft plaatsgevonden van nooit geziene omvang, dan dreigt het gevaar dat je dit niet gaat geloven. En er zijn de dag van vandaag al vele mensen die de Holocaust ontkennen, zeggen dat dit nooit heeft plaatsgevonden, en dit maakt mij kwaad. Er zijn zoveel bewijzen dat dit heeft plaatsgevonden: foto's, videomateriaal, levende getuigen,...

Ik ben van mening dat de jeugd vrij jong op de hoogte moet gebracht worden van deze gruwelijkheden, zelfs kinderen mogen van mij hier al iets over weten, natuurlijk niet met beeldmateriaal . Maar jongeren moeten daar zeker mee geconfronteerd worden, de waarheid is soms hard om onder ogen te durven zien. Zo'n geschiedenis mogen we NOOIT vergeten.
Met citaat antwoorden