Ergens kan ik mij vinden in deze uitspraak. Als je terugkijkt in de geschiedenis. Wat hebben wij gedaan als Christen? Vandaag de dag dropt de Islam (ik veralgemeen hier even) een bom op de WTC, wat natuurlijk totaal niet aanvaarbaar is. Maar, ze moeten het doen, het staat in hun geloof geschreven. Maar zijn we al vergeten hoe er indertijd een bende zotte Christenen onder leiding van een zekere Godfried van Bouillon naar de Turkse gebieden zijn getrokken om daar de zogezegde heidense saracenen te bekeren. Aanvankelijk met een bende pastoors, later met wapens, omdat het eerste niet lukte. Gevolg toen ... een moordpartij.
Ik wil maar zeggen, jaren is de katholieke kerk te werk gegaan op een wijze die toch vergelijkbaar is met die van de Islam nu. Een bisschop was toen niet iemand die zoals nu lui in de zetel zit. Neen die trok zijn harnas aan, nam zijn zwaard, een leidde zijn troepen de oorlog in. Kerk en staat waren ook bij ons zo verstrengeld, tot op een gegeven moment de bevolking in opstand kwam tegen het zogenoemde Ancien Régime wat leidde in de Franse Revolutie.
Ook wij hebben een zekere periode moeten doormaken die ons tot een bepaald besef heeft doen leiden. Misschien moet ook de Islam dit eens doormaken, en kan dit dan leiden tot een betere samenleving.
Hoewel.... toen ik net aan het typen was. Dan denk ik weer. Gaan we dan een bepaalde levenswijze niet opleggen. Is onze democratie zo goed? Zoals altijd zijn die discussie's zo complex, en zijn er veel pro's en con's. MOEILIJK.
Ik denk dat het uiteindelijk neer komt op een zekere WIL OM SAMEN TE LEVEN. Van mekaar willen leren, van vorig gebeurtenissen willen leven,... Dit SAMEN doen, om dan uiteindelijk SAMEN te leven.
Ik hoop dat het er nog van komt, en heb er ook nog vertrouwen in. Want ten strijde trekken om de Saracenen te bekeren, ga ik zeker niet doen, want wie ben ik he...