![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
2nd May 2011, 11:38
|
Registered User
|
|
|
|
Persoonlijk denk ik dat je niet zomaar per definitie mag stellen dat steeds de zwaksten of alleen de zwaksten worden uitgekozen als slachtoffer van pesterijen. Vroeger ging het meestal om uiterlijke kenmerken, nu wordt er ook gepest uit frustratie, jaloezie, ... Pesterijen gebeuren bijna nooit door 1 persoon. Diegene die gepest wordt, staat bijgevolg al zwakker. Roept hij/zij hulp in, dan is het nog maar te hopen dat er kan ingegrepen worden of dat men wil ingrijpen. Regeltjes mogen allemaal nog zo mooi uitgestippeld zijn en keurig op papier staan, in praktijk valt het nogal eens tegen.
Anderzijds schijnt iedereen te weten dat pesterijen nergens thuishoren. Ik stel mij dan de vraag hoe het zover is kunnen komen dat dit probleem schering en inslag is. Het gebeurt tegenwoordig overal. De pesterijen door volwassenen zijn dikwijls nog subtieler, nog gruwelijker en vindingrijker dan die door jongeren. Zijn de 'daders' zich bewust van de impact van hun gedrag op hun slachtoffer? Ik denk het wel. Je moet hiervoor toch niet zwaar gestudeerd hebben om dit te weten of zelfs maar te zien!? De gepeste kan o.a. te maken krijgen met een negatief zelfbeeld en lichamelijke klachten. Uit de media weten we dat pesterijen kunnen leiden tot zelfmoord.
Hoe erg het ook is, ik denk dat een leerkracht die gepest wordt dikwijls beter een andere school zoekt om te werken. De pestkop voelt dan misschien even een triomf, maar belangrijker is dat je jezelf goed voelt in je job. Het werkverzuim van een depressieve leerkracht zal hoog zijn. Dit is voor niemand goed.
|