Enkele post bekijken
  #3  
Oud 30th September 2004, 23:18
Jan_VT's Avatar
Jan_VT Jan_VT is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Noorderwijk
Posts: 7
De hele DHL affaire is een trieste zaak voor de Belgische politiek maar ook voor de Belgische samenleving vind ik.

De verdraagzaamheid in België zakt zienderogen, en dit is verre van positief te noemen.

Heel de zaak is uiteraard complex en moeilijk, het komt neer op de manier van werken die België reeds jaren kent, het zoeken van een compromis. Maar dan wel een compromis in verhouding. In mijn ogen kan het niet dat een kleine groep mensen (diegene die protesteren tegen de nachtvluchten) een werkgelegenheid voor een pak mensen hier in België in de weg staan. Wisten zij niet reeds toen ze een bouwgrond kochten in de omgeving van Zaventem dat er een uitbreiding van de startbaan ging komen? Hebben zij niet reeds een felle compensatie gehad (ik wil maar zeggen, wat betaal je tegenwoordig voor een doorsnee bouwgrond, gelegen in een - als het er nog is - mooi stukje vlaanderen? Deze mensen hebben op goedkope manier een bouwgrond kunnen krijgen. Toen hebben zij die keuze gemaakt. Zo zit het leven nu ineen, je maakt een keuze, en je staat erachter.

Nu wil DHL uitbreiden, veel jobs bij zeggen ze. Dan denk ik, doen doen doen... Want Guy, hoe ga je anders aan die 200.000 (of hoeveel waren het er nu weer) komen. Toch, hier in België loopt dit spaak. Gevolg zijn nachtenlange onderhandeling, die doen denken aan de kasteelvergaderingen in de tijd toen de CVP nog alles voor het zeggen had. Ik geef toe, DHL speelt nu de laatste dagen ook een niet te mooie rol. Waarom geen garantie's geven? Dat hoort nu ook éénmaal bij het compromis.

Willen we terug een ramp als Renault Vilvoorde, of Sabena,...??? De politiekers moeten niet te zacht onderhandelen vind ik, maar ze moegen niet arrogant worden denk ik. In Duitsland bijvoorbeeld, bij aandeelhouder Deutsche Post staan ze te springen. En dan vooral de Duitse regering. Daar zitten ze wel met 10 milj werklozen, en zullen ze met veel genoegen subsidie's uitdelen aan een bedrijf als DHL.

Ik denk dat het hele debat veel problemen gaat teweeg brengen. Vragen ivm onze staatsstructuur zullen zeker aan de orde komen denk ik. Zijn onze gemeenschappen en gewesten nog in verhouding met elkaar? Vinden jullie het normaal dat een kleine broer gans zo een debat kunnnen lam leggen? Is dat dan nog democratie? Het gedrag van de Brusselse regering lijkt wel op een VETO, wat ik toch niet comform de democratische regels vind.

En intussen ligt Vlaams Blok lui in de zetel (al jaren) voor de TV, met een pak chips en een DUVEL. En maar lachen, en uitzien naar de volgende verkiezingen...
__________________
Sommige zeggen: "Live sucks until you die" Ik geloof er niet in. Het is maar wat je er zelf van maakt...
Met citaat antwoorden