Enkele post bekijken
Oud 28th April 2011, 19:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Emma.Mertens
Zoals iemand al reeds bovenhaalde, zijn er veel mensen die geloven in het placebo-effect in deze geneeskunde. Mijn vader, die zelf al 20 jaar accupunctuur uitvoert spreekt dit dan ook tegen. Een geneeswijze die al meer dan 2000 jaar bestaat en nog steeds effectief wordt gebruikt, lijkt me toch geen 'larie en apekool'.

Met alle respect voor je vader Emma, maar het gebruikte argument lijkt me na het bovenvermelde onderzoek niet echt valabel meer.
Citaat:
Proeven met nep-acupunctuur, waarbij naalden op willekeurige plaatsen werden ingebracht, gaven een vergelijkbaar effect als met echte accupunctuur

Als je nu zegt: 'naalden in iemands lichaam steken als die persoon gelooft dat dat effect heeft' dan wil ik je wel gelijk geven. Maar accupunctuur als serieuze wetenschap aanvoeren waarbij je welbepaalde plaatsen op het lichaam moet gebruiken lijkt me niet echt correct als hetzelfde effect verkregen wordt door naalden op een willekeurig gekozen plaats te steken.

Ik geef wel toe dat het placebo-effect zijn waarde heeft. Als iemand bijvoorbeeld alle conventionele therapieën geprobeerd heeft en zijn pijn gaat nog niet weg, dan kan het placebo-effect dat met accupunctuur bereikt kan worden, wel interessant zijn.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden