Enkele post bekijken
  #3  
Oud 2nd September 2005, 00:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Haar in Marshall-boter tussen Leterme en Van Cau


BRUSSEL - De Vlaamse minister-president Yves Leterme ontvangt vandaag zijn Waalse collega Jean-Claude Van Cauwenberghe voor een gedachtenwisseling over het Waalse Marshallplan. Maar er zit een haar in de boter. De Vlaamse vice-minister-president Fientje Moerman bewondert de investeringen in het Waalse talenplan.


Minister-presidenten die met elkaar overleggen, het past wel in de visie van Yves Leterme (CD&V). Het is ook niet het eerste gesprek met zijn collega. Er zijn al informele contacten geweest, gisteren nog, telefonisch. Voor vandaag is er maar één formeel gespreksonderwerp: het Waalse Marshall-plan.

Dat werd in Vlaanderen ingehouden positief onthaald. Leterme ziet er één probleem in. Wallonië wil een groot aantal gemeenten tot zone franche verklaren, een zone waar belastingvoordelen gelden die in andere gemeenten niet gelden en in de rest van het land ook niet. In die zones zouden enkele gewestbelastingen worden afgeschaft zoals die op materieel (die Vlaanderen al langer geschrapt heeft) en een reeks gemeentebelastingen. Leterme: ,,Maar Wallonië vraagt de federale overheid ook de vennootschapsbelasting in die gemeenten te verlagen. Er was toch gezegd dat geen federaal geld gevraagd zou worden? En wat is de tegenhanger voor Vlaanderen? Meer fundamenteel is de vraag of het niet consequent zou zijn in te stemmen met de Vlaamse vraag naar een (gedeeltelijke) overheveling van de vennootschapbelasting naar de gewesten? Dan kan ieder gewest zijn eigen politiek voeren. Tot nu waren de Franstalige partijen tegen. Ik ga mijn collega proberen te overtuigen.''

De Vlaamse vice-minister-president, Fientje Moerman (VLD), denkt dat het met dit punt niet zo'n vaart zal lopen. ,,Wallonië beroept zich op de zones franches die nog in Noord-Frankrijk bestaan. Maar het is niet erg zeker dat de Europese Commissie ze aanvaardt'', zegt ze.

Moerman vindt dat de Franstalige partijen beter over een ander thema inspiratie zouden zoeken in Frankrijk. ,,Dat land heeft vorige maand aan zijn arbeidsrecht gesleuteld: het heeft ontslag makkelijker gemaakt in kmo's. Omdat ontslag zo moeilijk en duur is voor bedrijven, nemen ze zo weinig mogelijk nieuwe mensen in dienst. Het wordt tijd dat België het ook aandurft die regels uit het arbeidsrecht te bespreken. Ik zeg: bespreken. Ik ben niet voor sociale afbraak. Wel voor meer werkgelegenheid.''

,,Bijzonder verstandig vind ik dat Wallonië, voor zijn economische relance, investeert in een talenplan. We zouden daaruit lessen moeten trekken.


©02/09/2005 Guy Tegenbos Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden