28th April 2011, 11:59
|
Registered User
|
|
|
|
Aangezien mijn vader geneesheer is en accupunctuur heeft bijgestudeerd wil ik hier graag op reageren. Natuurlijk is mijn mening lang niet zo objectief als jullie mening, maar ik kan er wel wat over kwijt aangezien ik ook af en toe met accupunctuur word behandeld. Ik heb hem even naar zijn mening gevraagd en kan dus wel wat vertellen over dit onderwerp.
Zoals iemand al reeds bovenhaalde, zijn er veel mensen die geloven in het placebo-effect in deze geneeskunde. Mijn vader, die zelf al 20 jaar accupunctuur uitvoert spreekt dit dan ook tegen. Een geneeswijze die al meer dan 2000 jaar bestaat en nog steeds effectief wordt gebruikt, lijkt me toch geen 'larie en apekool'. Integendeel. Accupunctuur en de reguliere geneeskunde kunnen elkaar op elk vlak aanvullen. Daar waar de reguliere geneeskunde tekortschiet, reikt accupunctuur de middelen aan. Waarom direct naar pillen grijpen in geval van rugpijn, wanneer een accupuncturist dit op een halfuur kan behandelen. Net hetzelfde met homeopathie. Er zijn genoeg tegenstanders, maar toch worden er dagelijks mensen mee genezen. Ik zeg natuurlijk niet dat men de reguliere geneeskunde moet vervangen door alternatieve geneeswijzen als accupunctuur en homeopathie, maar ik geloof toch dat mensen beter hun licht eens opsteken bij zulke mensen in plaats van steeds sneller naar antibiotica te grijpen.
Het gevaar voor de steriele naalden lijkt me trouwens ook vergezocht. Reeds 20 jaar zijn er enkel nog steriele naalden te koop op de markt. De kans dat er wat misloopt is dus even klein als wanneer dit in het ziekenhuis gebeurt.
Mijn vader behandelt mensen volgens de reguliere geneeswijze op zijn werk. In de praktijk thuis helpt hij mensen echter ook vaak met accupunctuur en aangezien ik het zelf heb meegemaakt, sta ik helemaal achter deze geneeswijze.
|