Het Playstation-netwerk van de Japanse elektronicagigant Sony ligt al een week stil omdat hackers binnengedrongen zijn in het systeem. De persoonlijke gegevens van meer dan 77 miljoen gebruikers zijn gekraakt.
De spelconsoles worden met servers verbonden zodat online spelletjes spelen tegen elkaar mogelijk wordt. Nu zijn hackers er dus vandoor met de geboortedata, mailadressen en paswoorden van meer dan 77 miljoen gebruikers. Sony kan niet uitsluiten dat hackers ook aan kredietkaartgegevens zijn geraakt.
Uit veiligheidsoverwegingen heeft het bedrijf het netwerk volledig stilgelegd. Sony zegt dat het een grondig onderzoek voert en dat het tot nu toe nog geen enkele melding van kredietkaartfraude heeft gekregen. Toch adviseert het bedrijf de gebruikers om hun betalingsgegevens in de gaten te houden en hun paswoorden voor het netwerk te veranderen van zodra het kan. Wie zijn wachtwoord voor het netwerk ook elders gebruikt, kan dat ook best zo snel mogelijk veranderen.
Sony kan nog niet zeggen wanneer het netwerk opnieuw zal functioneren. Ook het muziekplatform Qriocity is offline gehaald.
Bron : deredactie.be 27/4/2011
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...laystation_plat
Eigen mening : Dit gaat Sony zeker en vast een enorme opdoffer geven. Maar je kan het ze moeilijk kwalijk nemen. In onze digitale internet maatschappij is niets nog 100% veilig voor hackers. Iemand, of enkelen, zijn in het bezit van de gegevens van 77 miljoen mensen. Hoogstwaarschijnlijk ook zeer veel kredietkaart gegevens. En dat is echt geen leuke gedachte. Ik heb altijd gedacht dat je als particulier niet bang moest hebben. Maar in december 2010 zijn twee van mijn hotmail accounts gekraakt, en dit jaar kreeg ik een brief van de firma die zich bezig houdt met VISA, dat een buitenlandse database gekraakt was en dus derden mijn gegevens in handen hadden gekregen. Gelukkig werd mijn kaart op tijd gebklokkeerd, maar voor hetzelfde geld hadden ze de kaart leeggeplunderd. Let dus op met het internet!