Enkele post bekijken
Oud 27th April 2011, 15:27
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User

Als 'half-opgeleide' tolk VGT (ik heb twee jaar VGT gestudeerd binnen de opleiding toegepaste taalkunde op Lessius) heb ik hier uiteraard een beter zicht op dan de meesten, maar ik wou toch graag mijn zegje doen.

Dove leerlingen die geïntegreerd zijn in het regulier onderwijs krijgen slecht zo'n 8 à 10 tolkuren per week, dit terwijl er veel meer lesuren in één week zijn. Vele doven bouwen hierdoor een achterstand op waardoor ze uiteindelijk terechtkomen in het BSO of in het buitengewoon onderwijs, waar ze niet thuishoren. Vele doven zouden, net zoals ons, ASO of TSO kunnen volgen, maar het is gewoon niet beschikbaar in hun taal. Doven die afstuderen in het buitengewoon onderwijs krijgen overigens ook geen echt diploma, wat hun kansen sterk beperkt.

Ook het sociale isolement dat deze doven ervaren op een reguliere school mag je niet onderschatten. Sommigen hebben het heel moeilijk met communicatie in het Nederlands (anderen zijn hier dan weer sterk in, dat is individueel verschillend), wat de schoolervaring zeker niet aangenamer maakt.
Het gebrek aan tolkuren zet zich ook voort in het hoger en universitair onderwijs, waardoor vele doven in het buitenland (VS, UK, Ierland,...) gaan studeren. Daar zijn scholen en opleidingen specifiek gericht op doven en dus in de lokale gebarentaal (deze doven moeten dus wel een nieuwe gebarentaal leren, welke net zo van elkaar verschillen als Nederlands en Engels).

Bedrijven die doven aannemen krijgen subsidies van de overheid en er zijn zeker functies die doven prima kunnen invullen. Er zouden nog veel meer jobs toegankelijk zijn voor doven als de overheid meer tolkuren zou voorzien.

Het probleem heeft lange tijd gelegen bij een gebrek aan tolken; geen opleidingen, tolken die hun werk niet goed genoeg doen (en doven die bijgevolg niet meer met die tolk willen werken),... Maar er zijn nu zeker voldoende mensen met een diploma tolk VGT op zak. De overheid verstopt zich al vele jaren achter het argument dat er niet genoeg tolken voorhanden zijn, maar daar is dus niks van waar. De problematiek ligt nu, zoals Maartje (een heel toffe jongedame, trouwens) aangeeft, eerder bij de slechte verloning van tolken. De meeste tolken VGT werken in bijberoep omdat het full-time niet haalbaar is.

Ik ben van mening dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet opnemen en dringend moet proberen om doven beter tegemoet te komen.
Met citaat antwoorden